Η εκπόνηση μελέτης για την κανονικοποίηση της μετρικής σιδηροδρομικής γραμμής της Πελοποννήσου με πόρους του προγράμματος “Αντώνης Τρίτσης”, η ανάγκη επίσπευσης των διαδικασιών παραχώρησης του Αεροδρομίου “Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος” και η αναβάθμιση του εθνικού οδικού δικτύου, ώστε να καταστεί δυνατή η ενοποίηση της Περιφέρειας, περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων στο υπόμνημα 16 θεματικών ενοτήτων που παρέδωσε προχθές στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ο περιφερειάρχης Παναγιώτης Νίκας.
Κατά τη διάρκεια πρόσφατης συνέντευξης Τύπου στην Τρίπολη για τα αποτελέσματα της συνάντησης στο Μαξίμου, ο κ. Νίκας ξεκαθάρισε ότι εξαγγελίες κάνουν μόνο τα κυβερνητικά στελέχη. Αφησε όμως ξεκάθαρα να εννοηθεί ότι η κυβέρνηση προωθεί “πράσινα” έργα φιλικά στο περιβάλλον. Για αυτό δίνεται προτεραιότητα στον σιδηρόδρομο, στην απολιγνιτοποίηση της Μεγαλόπολης, στο φυσικό αέριο, στη μονάδα διαχείρισης των απορριμμάτων, στα αρδευτικά έργα και σε μεγάλες περιβαλλοντικές επεμβάσεις, όπως η αντιδιαβρωτική προστασία των ακτών της Κορινθίας, η αξιοποίηση της λίμνης Τάκα και η δημιουργία περιβαλλοντικού πάρκου κατά μήκος των 60 χιλιομέτρων της καταργημένης σιδηροδρομικής γραμμής στην Κορινθία. Για τη Μεσσηνία στο υπόμνημα εκτός από το αεροδρόμιο και τους οδικούς άξονες, αναφέρεται η ανάγκη ίδρυσης Σχολής Ξεναγών στην Καλαμάτα, η ολοκλήρωση του Φιλιατρινού φράγματος και η συνέχιση των ανασκαφών σε Αρχαία Μεσσήνη και Αρχαία Θουρία.
Αναλυτικά το υπόμνημα που παραδόθηκε στον πρωθυπουργό:
1. Εορτασμός των 200 ετών από την απελευθέρωση
– Υπάρχει προγραμματισμός για ποιοτικές εκδηλώσεις.
– Η Περιφέρειά μας ανοίγει τους εορτασμούς το Σεπτέμβριο στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης, με περίπτερο αφιερωμένο στον αγώνα του 1821.
2. Διοικητήρια
Δαπάνη πάνω από 1.500.000 ευρώ σε ενοίκια. Ο προγραμματισμός είναι:
– Διοικητήριο Καλαμάτας: Δωρεάν μελέτη ανακατασκευής, πρόταση χρηματοδότησης ανακατασκευής “Α. Τρίτσης”.
– Διοικητήριο Σπάρτης: Ανακατασκευή – ενεργειακή αναβάθμιση, ενταγμένο σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα.
– Διοικητήριο Τρίπολης: Αίτημα παραχώρησης στρατοπέδου «Κολοκοτρώνης», προσφορά δωρεάν μελέτης, πρόταση χρηματοδότησης “Α. Τρίτσης”. Καθυστερεί το υπουργείο Αμυνας /ΤΕΘΑ.
– Διοικητήριο Ναυπλίου: Αίτημα παραχώρησης στρατοπέδου, προσφορά δωρεάν μελέτης, πρόταση χρηματοδότησης “Α. Τρίτσης”. Καθυστερεί το υπουργείο Αμυνας /ΤΕΘΑ.
– Διοικητήριο Κορίνθου: Εναρξη μελετητικής διαδικασίας σε ιδιόκτητο οικόπεδο (Ποσειδωνία), πρόταση χρηματοδότησης: “Α. Τρίτσης”.
3. Βελτίωση της προσβασιμότητας / οδικό δίκτυο
Α. Αργολίδα: Σύνδεση με αυτοκινητόδρομο Α7 (ένταξη το Σεπτέμβριο του 2020).
Β. Αρκαδία:
– Παράκαμψη Λαγκαδίων (ολοκλήρωση μελέτης από το υπουργείο Υποδομών – προοπτική ένταξης τον Σεπτέμβριο).
– Δρόμος Λεύκτρο – Μεγαλόπολη – Ολυμπία.
Γ. Κορινθία: Βελτίωση ορεινού επαρχιακού δικτύου.
Δ. Λακωνία:
– Δρόμος Σπάρτη – Γύθειο (ολοκλήρωση μελέτης από το υπουργείο Υποδομών, προοπτική ένταξης τον Σεπτέμβριο).
– Δρόμος Σπάρτη – Μονεμβασιά /Νεάπολη, προοπτική ένταξης (παράκαμψη Βλαχιώτη).
Ε. Μεσσηνία:
– Δρόμος Καλαμάτα – Ριζόμυλος και Ριζόμυλος – Μεθώνη – Κορώνη – Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα.
– Δρόμος Μάνης (προοπτική ένταξης).
– Μεσσήνη – Λάμπαινα – Αρχ. Μεσσήνη (προοπτική ένταξης).
4. Ενεργοποίηση σιδηροδρομικού δικτύου
Α. Γραμμή Κόρινθος – Αργος – Ναύπλιο
– Συνεννόηση και συμφωνία →ΥΠ.ΥΠΟΔ.,ΟΣΕ, ΓΑΙΑ ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
– Διάθεση 15 εκατ. ευρώ από ΠΕΠ / ένταξη στην αναθεώρηση του Σεπτεμβρίου.
– Επαναλειτουργία γραμμής το φθινόπωρο του 2021.
Β. Γραμμή Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα
Αναγκαιότητα η κανονικοποίηση της γραμμής (εύρος 1,40) και η ένταξή της στο διεθνές δίκτυο. Χρηματοδότηση μελέτης: Πρόγραμμα “Α. Τρίτσης”.
5. Περιβάλλον
Α. Αξιοποίηση κατηργημένης σιδηροδρομικής γραμμής 60 χλμ. στην Κορινθία (υπάρχει χρησιδάνειο για δημιουργία περιβαλλοντικού-οικολογικού πάρκου). Χρηματοδότηση: Πρόγραμμα “Αντώνης Τρίτσης”.
Β. Ευρώτας: Οριοθέτηση, προβολή, αξιοποίηση.
Γ. Λίμνη Τάκα Τρίπολης: Δημιουργία περιβαλλοντικού πάρκου.
Δ. Μονοπάτια: Κατασκευή εκατοντάδων χιλιομέτρων σε όλη την Περιφέρεια. Συνεργασία με τον κ. Γιώργο Κρεμλή, εξειδικευμένο σε θέματα περιβάλλοντος και κυκλικής οικονομίας.
6.Τουρισμός
α. Αεροδρόμιο Καλαμάτας: Κεντρική πύλη εισόδου. Υλοποίηση δέσμευσης για ιδιωτικοποίηση.
β. Λιμάνια – μαρίνες – υδατοδρόμια: Χαρακτηριστική υστέρηση.
γ. Ισθμός Κορίνθου
– Διάθεση 18 εκατ. ευρώ από το ΠΕΠ Πελοποννήσου για αναβάθμιση.
– Απαιτείται συνεννόηση με Δ.Σ. Διώρυγας και υπουργείο Οικονομικών για παραχώρηση της εγκαταλελειμμένης έκτασης (ασφάλεια-αναβάθμιση) στην Περιφέρεια Πελοποννήσου.
7. Απορρίμματα – απόβλητα
– Ολοκληρώνεται η διαδικασία για διαχείριση απορριμμάτων. (Τελευταίο δικαστήριο 1/7/2020) και αρχίζει η κατασκευή των εργοστασίων.
– Προβλήματα με τη λειτουργία των βιολογικών καθαρισμών.
– Αναγκαία η αποκατάσταση δεκάδων ΧΑΔΑ.
8. Φυσικό αέριο
– Να αρχίσει άμεσα η υλοποίηση του σχεδιασμού της ΔΕΔΑ.
– Η Περιφέρεια Πελοποννήσου δεσμεύει 20 εκατομμύρια ευρώ για τα εσωτερικά δίκτυα.
9. Μεγαλόπολη
– Καλή η συνεργασία στα πλαίσια της συντονιστικής και ικανοποιητικός ο σχεδιασμός.
– Η Μεγαλόπολη πρέπει να συνεχίσει να είναι ενεργειακό κέντρο και να γίνει περιοχή:
• προσέλκυσης επενδύσεων,
• αθλητισμού,
• συγκοινωνιακού κόμβου,
• πολιτισμού,
• σύγχρονης γεωργίας.
10. Υγεία
α. Ανάγκη για νοσοκομείο αναφοράς (Παναρκαδικό).
β. Κατασκευή Νοσοκομείου Αργολίδας (Δαλαμανάρα).
γ. Συμμετοχή εκπροσώπων Περιφέρειας στο Δ.Σ. Νοσοκομείων.
11. Αθλητισμός
– Δεν υπάρχει κανένας αθλητικός χώρος διεθνών προδιαγραφών.
– Ανάγκη αναβάθμισης εθνικών / δημοτικών σταδίων και κατασκευής κλειστών σταδίων.
– Προωθείται η κατασκευή ορεινού αθλητικού κέντρου στη Βυτίνα Αρκαδίας από την Περιφέρεια Πελοποννήσου.
12. Διάβρωση ακτών
– Μείζον πρόβλημα στην Κορινθία, ιδιαίτερα. Ανάγκη ολοκλήρωσης μελέτης και συνολικής παρέμβασης.
13. Πολιτισμός
Σημαντικό πλεονέκτημα και ισχυρός βραχίονας ανάπτυξης.
– Αρχαιολογικοί χώροι κάθε περιόδου, βυζαντινά μνημεία.
– Ανάγκη κατασκευής νέου μουσείου (Σπάρτη, Χώρα).
– Βελτίωση πρόσβασης στους αρχαιολογικούς χώρους.
– Προώθηση ανασκαφών (Αρχ. Μεσσήνη, Αρχ. Θουρία, Τεγέα, κ.λπ.) και συντηρήσεων (Θέατρο Μεγαλόπολης, Σικυωνίων κ.λπ.).
– Υπάρχει καλή συνεργασία με υπουργείο Πολιτισμού και “Διάζωμα”.
14. Εγγειοβελτιωτικές υποδομές
Οι αυξημένες ανάγκες για άρδευση στην Περιφέρεια Πελοποννήσου απαιτούν την άμεση υλοποίηση και ολοκλήρωση των κάτωθι αναγκαίων εγγειοβελτιωτικών υποδομών, σε συνεργασία με το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης άμεσα:
1. Αρδευτικά έργα Ασωπού, ΠΕ Κορινθίας.
2. Εργα Αναβάλου, ΠΕ Αργολίδας.
3. Φράγμα Κελεφίνας, ΠΕ Λακωνίας.
4. Λίμνη Τάκα, ΠΕ Αρκαδίας.
5. Φιλιατρινό φράγμα, ΠΕ Μεσσηνίας.
Η Περιφέρειά μας έχει ως προτεραιότητα την κατασκευή μικροφραγμάτων και λιμνοδεξαμενών.
15. Eκπαίδευση
– Συνεργασία με Δ.Σ. Αστεροσκοπείου Αθηνών για αναβάθμιση Αστεροσκοπείου Κρυονερίου Κορινθίας (Πλανητάριο, περιβάλλων χώρος, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων).
– Αίτημα για ίδρυση και λειτουργία Σχολής Ξεναγών στην Καλαμάτα.
– Αξιοποίηση κτηρίων στη Βυτίνα και τα Φιλιατρά για την εκπαίδευση στις μεθόδους σύγχρονης γεωργίας.
16. Θεσμικά
Αλλαγή πλαισίου (ακριβής προσδιορισμός αρμοδιοτήτων, ίδιοι πόροι, αποκεντρωμένη διοίκηση κ.λπ.).