Το επόμενο δεκαπενθήμερο θα ολοκληρωθεί από το Υπερταμείο ο έλεγχος των φακέλων και των δικαιολογητικών συμμετοχής στην αρχική φάση του διαγωνισμού για την παραχώρηση του αερολιμένα «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος», στην Καλαμάτα. Αμέσως μετά θα ξεκινήσει η δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας, ώστε το φθινόπωρο να υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές, με στόχο να αναδειχθεί ο ανάδοχος εντός του 2023. Το έργο, το οποίο συνδέεται και με την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής, διεκδικείται από τέσσερα ισχυρά σχήματα. Ειδικότερα, τα επενδυτικά σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον είναι τα ΓΕΚ Τέρνα Α.Ε. – GMR Airports Limited (οι Ινδοί εταίροι από το Καστέλι Κρήτης), Mytilineos Α.Ε. – Corporation America Airports S.A., Egis Airport Operation – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Aeroports de la Cote d’Azur, Fraport AG – Delta Airport Investments A.E. – Πηλέας Α.Ε. (οι τελευταίες των Κοπελούζου, Κωνσταντακόπουλου που συνεργάζονται με τη Fraport Greece). Σημειώνεται ότι το Υπερταμείο δύναται, κατά την απόλυτη διακριτική του ευχέρεια, να συμμετάσχει στο μετοχικό κεφάλαιο του παραχωρησιούχου με μειοψηφικό ποσοστό συμμετοχής, το οποίο δεν θα ξεπερνάει το 15% του μετοχικού του κεφαλαίου.
Οι διαδικασίες για άλλα 22 περιφερειακά αεροδρόμια
Την ίδια ώρα, το Υπερταμείο προωθεί τις διαδικασίες για έναν άλλο διαγωνισμό, που επίσης σχετίζεται με την αξιοποίηση των 22 περιφερειακών αεροδρομίων που περιλαμβάνονται στο χαρτοφυλάκιο του Ταμείου και μάλλον θα προκηρυχθούν ως ενιαίο πακέτο, με την ολοκλήρωση των διαδικασιών για τον σύμβουλο. Κατά πληροφορίες, μάλιστα, ένα από αυτά, το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου, ενδέχεται να έχει χρήση cargo (αποκλειστική ή όχι), δηλαδή με υπηρεσίες μεταφοράς εμπορευμάτων, καθιστώντας το έτσι το μοναδικό στην Ελλάδα.
Η αξιοποίηση των αεροδρομίων μέσω της παραχώρησης της λειτουργίας τους (μαζί με απαραίτητες σημαντικές επενδύσεις) θα μπορούσε να γίνει με δομή σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΡΡΡ structure) ή/και παραχώρησης. Σύμφωνα με πληροφορίες, η προκήρυξη του διαγωνισμού αξιοποίησης των 22 περιφερειακών αεροδρομίων αναμένεται για τις αρχές του 2024, καθώς εκτιμάται ότι ίσως δεν είναι εφικτός ο στόχος για τα τέλη του 2023. Αυτό, πάντως, που φαίνεται να προκρίνεται είναι η ομαδοποίηση των αεροδρομίων σε ένα cluster και όχι σε δύο ή τρία τμήματα. Τα περισσότερα εξ αυτών χρειάζονται εκτεταμένες επενδύσεις και σημαντικές ενέργειες αναβάθμισης, υπάρχουν και αεροδρόμια που θεωρούνται χαμηλής κίνησης, σε όχι ιδιαίτερα τουριστικές περιοχές, ενώ σε κάποια εμπλέκεται και ο στρατιωτικός παράγοντας. Ωστόσο, υπάρχουν και αεροδρόμια σε περιοχές υψηλού τουρισμού (π.χ. Πάρος, Νάξος κ.ά.), αεροδρόμια που ήδη γίνονται εργασίες εκσυγχρονισμού ή έχουν γίνει σχετικοί διαγωνισμοί (τα δύο προηγούμενα, αλλά και σε Χίο, Σύρο κ.λπ.), καθώς και αερολιμένες με αναβαθμισμένο πλέον γεωπολιτικό status (π.χ. Αλεξανδρούπολη). Δεδομένου ότι κάποια είναι υψηλής προβολής και άλλα χαμηλότερης, το Υπερταμείο προσανατολίζεται στην αξιοποίηση όλων των assets σε ένα «πακέτο», ώστε να μη δημιουργηθούν πολλές ταχύτητες ή κάποια ξεμείνουν από ενδιαφέρον.
Κατά πληροφορίες, μάλιστα, το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου ενδέχεται να έχει χρήση cargo (αποκλειστική ή όχι), δηλαδή με υπηρεσίες μεταφοράς εμπορευμάτων, καθιστώντας το έτσι μοναδικό στην Ελλάδα και συνδέοντας έτσι τις υποδομές της περιοχής όπου αναπτύσσονται logistics, σιδηροδρομικές συνδέσεις, ενώ το ΤΑΙΠΕΔ προωθεί και την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Βόλου. Όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, η χώρα μας δεν έχει άλλο cargo αεροδρόμιο και θα είναι ένα asset που θα αξιοποιήσει το δίκτυο των εμπορευματικών διαύλων, υφιστάμενων και μελλοντικών.
πηγή: https://www.naftemporiki.gr/