• Αναζήτηση

Το φθινόπωρο τα μέτρα για σταδιακή κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος και φοροδιαφυγή

Έως το τέλος του έτους αναμένεται να κατατεθεί το δεύτερο οικονομικό νομοσχέδιο, το οποίο θα περιλαμβάνει τις δράσεις για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, καθώς και μέτρα όπως η μείωση των τεκμηρίων και η σταδιακή κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος.

Από το βήμα της ΔΕΘ ο πρωθυπουργός σε ειδικό κεφάλαιο θα περιγράψει όλες τις ενέργειες που θα γίνουν από το αρμόδιο οικονομικό επιτελείο, αναφέρουν πηγές της κυβέρνησης, υπενθυμίζοντας το μήνυμα του Κ. Μητσοτάκη σε όσους φοροδιαφεύγουν: ότι υπάρχει η πολιτική νομιμοποίηση και η βούληση για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, με στόχο να μπει ένα τέλος στη μακροχρόνια στρεβλή πραγματικότητα.

Όπως προαναφέρθηκε, μαζί με τα μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, όπως η υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση, το ηλεκτρονικό δελτίο αποστολής, τα νέα κίνητρα στους φορολογούμενους για τις αποδείξεις και τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, έρχεται και η μείωση των τεκμηρίων και η σταδιακή κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος.

Συγκεκριμένα:

 

1. Σταδιακή κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος έως το 2027. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, το τέλος επιτηδεύματος, το οποίο σήμερα κυμαίνεται από 400 έως 1.000 ευρώ, θα μειωθεί:

– 20% το 2025 και θα διαμορφωθεί από 320 έως 800 ευρώ.

– 30% το 2026, για να περιοριστεί στα 224 έως 560 ευρώ.

– Το 2027 το τέλος επιτηδεύματος θα σβήσει τελείως έπειτα από 15 χρόνια.

Σημειώνεται ότι το τέλος επιτηδεύματος επιβλήθηκε στα χρόνια των Μνημονίων σε επιχειρήσεις και επαγγελματίες, ανεξάρτητα από το εάν έχουν κέρδη ή ζημίες.

2. Μείωση τεκμηρίων διαβίωσης κατά 30% μεσοσταθμικά από 1/1/2025. Σήμερα, ακόμα και εάν κάποιος δεν έχει εισοδήματα, η εφορία υπολογίζει ελάχιστο ποσό διαβίωσης. Για κάθε φορολογούμενο ο οποίος απέκτησε εισόδημα από οποιαδήποτε πηγή (π.χ. ακόμα κι από τόκους καταθέσεων, επιδόματα τέκνων κ.λπ.), η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει ότι ισχύει ελάχιστο τεκμήριο διαβίωσης. Με βάση τις αλλαγές, για παράδειγμα, το ελάχιστο τεκμήριο διαβίωσης που ισχύει σήμερα για τον άγαμο θα περιοριστεί από τον Ιανουάριο του 2025 κατά 30% και θα διαμορφωθεί στα 2.100 ευρώ.

3. Αλλαγές στον Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών. Έχει ξεκινήσει η καταγραφή των διατάξεων οι οποίες, εκτός του ότι προσθέτουν αχρείαστα γραφειοκρατικά βάρη για επιχειρήσεις κι επαγγελματίες, διευκολύνουν τη φοροδιαφυγή.

4. Κίνητρα στους φορολογούμενους για να ζητούν αποδείξεις. Τα κίνητρα που είχαν θεσμοθετηθεί από το προηγούμενο οικονομικό επιτελείο δεν απέδωσαν (μετρούν διπλά κάποιες για ηλεκτρονικές πληρωμές σε γιατρούς κ.λπ. και φοροεκπτώσεις για ηλεκτρονικές πληρωμές σε τεχνίτες κ.λπ.) τα προσδοκώμενα. Σε κάθε περίπτωση, με το νέο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί θα θεσμοθετηθούν τα κίνητρα για τη χρήση του appodixi (σκανάρισμα των αποδείξεων από σχετική εφαρμογή για να διαπιστωθεί η εγκυρότητά της και ότι έχει διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ).

Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε ότι, στις περιπτώσεις που από την καταγγελία διαπιστωθεί ότι η επιχείρηση έχει πειράξει τον φορολογικό μηχανισμό και εκδίδει πλαστές αποδείξεις, ο καταγγέλλοντας θα λαμβάνει ποσό πολλαπλάσιο της αξίας της απόδειξης. Το κατώτατα όριο, σύμφωνα με πληροφορίες, θα είναι περί τα 200-300 ευρώ (με βάση τον αρχικό σχεδιασμό), ενώ το ανώτατο όριο θα ξεπερνά τα 2.000 ευρώ. Με τη βεβαίωση του φόρου και του προστίμου θα γίνεται και η κατάθεση στον τραπεζικό λογαριασμό του πολίτη που συνέβαλε στην αποκάλυψη φοροδιαφυγής.

Ακόμα και εάν η επιχείρηση προσφύγει στη Διεύθυνση Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών και μετά στα Διοικητικά Δικαστήρια, διαδικασία που μπορεί να κρατήσει για αρκετά χρόνια, ο καταγγέλλοντας θα λάβει το ποσό με τη βεβαίωση των φόρων και των προστίμων, ασχέτως εάν εκ των υστέρων δικαιωθεί για κάποιο λόγο η εταιρεία.

5. Σχεδιάζεται οι κωδικοί των εσόδων τόσο στον ΦΠΑ όσο και στο έντυπο Ε3 να είναι κλειδωμένοι, σε μια προσπάθεια να περιοριστεί η φοροδιαφυγή. Σε δεύτερη φάση θα κλειδωθούν και οι κωδικοί των εξόδων, καθώς έχει διαπιστωθεί ότι αρκετές επιχειρήσεις εκ των υστέρων τροποποιούν τους κωδικούς των εσόδων-εξόδων, ανεβάζοντας ή μειώνοντας τα έσοδα και τα έξοδα.

6. Επανεξέταση των προστίμων για τυπικές και ουσιαστικές παραβάσεις. Όπου κριθεί αναγκαίο, τα πρόστιμα θα αυξηθούν, ενώ αναμένεται να διευρυνθούν, καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις παραβάσεων σήμερα δεν επιβάλλονται ποινές. Για παράδειγμα, η μη υποβολή των στοιχείων στα ηλεκτρονικά βιβλία δεν έχει σήμερα πρόστιμο. Σε κάθε περίπτωση, το ποινολόγιο θα εξεταστεί με μεγάλη προσοχή, καθώς έχει διαπιστωθεί ότι τα εξοντωτικά πρόστιμα δεν εισπράττονται και διογκώνουν τα ληξιπρόθεσμα χρέη. Σημειώνεται ότι από τη μεγάλη δεξαμενή των ληξιπρόθεσμων χρεών, που φτάνουν τα 105 δισ. ευρώ, τα 34 εξ αυτών αφορούν απλήρωτα πρόστιμα του ΚΒΣ, εκ των οποίων τα 15 δισ. ευρώ έχουν χαρακτηριστεί ως ανεπίδεκτα είσπραξης.

7. Παράλληλα, αναμένεται να διατηρηθούν οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ που ισχύουν σήμερα στις μεταφορές και την εστίαση.

 

https://www.capital.gr/

Ροή Ειδήσεων