“Η πόλη όπως και όλη η χώρα επαναδραστηριοποιείται. Ανά τον κόσμο οι πόλεις που επλήγησαν σοβαρότερα από τον ιο covid-19, όπως το Μιλάνο, δεν επιστρέφουν απλά. Επιστρέφουν συντεταγμένα, με μια σειρά επιστημόνων και πολιτικών παραγόντων, παρά τον τραγικό ημερήσιο απολογισμό σε ανθρώπινη απώλεια το τελευταίο δίμηνο, να μην εγκαταλείπουν την πόλη και κατ’ επέκταση τον πολίτη, τον άνθρωπο. Οργανώνουν την επόμενη ημέρα, αναλύοντας διεξοδικά πως λειτούργησε η πόλη κατά το Lock down, ποια ήταν τα οφέλη στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα του αστικού ιστού και ως εκ τούτου πρέπει να υιοθετηθούν, ποιες ήταν οι δραστηριότητες που έδιναν πνοή στον αστικό χώρο και επιβάλλεται να επιστρέψουν και να ενισχυθούν σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο, ώστε αφενός να λειτουργήσει η οικονομία και αφετέρου να βελτιωθεί η ψυχολογία των πολιτών, πως λειτούργησε η πόλη και τι βαθμό πήρε ως προς την ανθεκτικότητα της στη σοβαρότερη κρίση που γνωρίσαμε μετά τους παγκόσμιους πολέμους.
Η Ελλάδα με τον ελάχιστο, ευτυχώς, αριθμό σε ανθρώπινες απώλειες, εκτός από τα περιοριστικά μέτρα, δεν φαίνεται να έχει κεφαλαιοποιήσει σε επίπεδο αστικής και περιβαλλοντικής βελτίωσης την όλη εμπειρία.
Ας μιλήσουμε για τη μικρή μας Καλαμάτα και για τα όσα θα πρέπει να έχουν ήδη απασχολήσει την δημοτική αρχή και ευελπιστούμε να μας κοινοποιηθούν ως αφετηρία μιας νέας βελτιωμένης διαχειριστικής ικανότητας μετά το lock down. Να σημειωθεί ότι το δίδαγμα και η επόμενη μέρα δεν μπορεί να αξιολογηθεί με το πόσα καλά τα πήγαμε μιας και όλη η χώρα ευτυχώς δεν έζησε το χειρότερο σενάριο. Η επιτυχία σε δημοτικό επίπεδο θα φανεί και θα αξιολογηθεί από την επόμενη ημέρα, από τις κινήσεις που θα αποδεικνύουν τι μάθαμε και πόσο έτοιμοι είμαστε να αλλάξουμε τρόπο σκέψης από εδώ και μπρος.
Έγινε ή υπήρξε σύγκριση μεταξύ των εκπομπών ρύπων κατά την περίοδο του lock down; Έχουμε απαντήσεις σχετικά με τη βελτίωση του μικροκλίματος σε κεντρικά τμήματα της πόλης από την απομάκρυνση του ΙΧ; Μιας και η χρήση του ποδηλάτου στην εξεταζόμενη δύσκολη περίοδο έγινε το κύριο μέσο μεταφοράς όλων μας, θα συζητήσουμε εκ νέου για το δίκτυο ποδηλατοδρόμων, καθώς και για τη σημασία διεύρυνσης του αλλά και τεχνικής του βελτίωσης; Η γρήγορη διαμόρφωση ποδηλατοδρόμων γίνεται με απλούς και μη κοστοβώρους τρόπους στην σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη, δεν απαιτεί μεγαλόπνοα οικοδομικά έργα, βασίζεται στην κατανόηση της σημασίας του μέσου ως εύκολου και οικολογικού και απαιτεί βεβαίως κυκλοφοριακή ωριμότητα από όλους. Ανά την Ευρώπη έχουν ήδη μπει στη συζήτηση τεχνικές όπως σημαντική μείωση των ορίων ταχύτητας των ΙΧ, ώστε να παρέχεται περισσότερη ασφάλεια σε πεζό και ποδηλάτη. Η Καλαμάτα έχει εξετάσει αυτό το μέτρο και αν ναι σε ποιες οδούς θα μπορούσε να επιβληθεί;
Στην περίπτωση μας δε επειδή η μελετητική διαδικασία ΣΒΑΚ έχει γεμίσει την πόλη με καλώδια μετρήσεων και έχει ενεργή συνεργασία με επιστήμονες συγκοινωνιολόγους, θα μπορούσαμε αν ήταν στις προτεραιότητες της να επανεκτιμήσουμε τη νέα πραγματικότητα με αριθμούς και επιστημονική άποψη.
Στο σύνολο των πόλεων αποδείχθηκε περίτρανα πόσο σημαντικό για τη ζωή της πόλης είναι το φως και η κινητικότητα που παρέχει ο επιχειρηματικός χώρος της εστίασης. Έχει κατηγορηθεί για πολλά και έχει συνδεθεί σε κάποιες περιπτώσεις με την αλόγιστη χρήση του κοινόχρηστου χώρου της πόλης εις βάρος του πολίτη. Ωστόσο, σε αυτή την πρώτη περίοδο λειτουργίας των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος παρέα με τον ιό covid-19, και μετά τα μέτρα που ανακοινώθηκαν σε κεντρικό επίπεδο από την κυβέρνηση, είναι σχεδόν επιβεβλημένο να βοηθηθούν αυτές οι χρήσεις διασφαλίζοντας σε κάθε περίπτωση το ζωτικό χώρο της πόλης. Μετά την χθεσινή ανακοίνωση των μέτρων, μια πόλη με εξαιρετικά σημαντικό αριθμό τέτοιων επιχειρήσεων, σε πολλές από τις επιμέρους ζώνες της – ιστορικό και εμπορικό κέντρο αλλά και παραλιακό μέτωπο – θα έπρεπε σήμερα να ανακοινώνει τα δικά της μέτρα στήριξης. Έχουν εξεταστεί σενάρια επεκτάσεων των κοινόχρηστων χώρων που μισθώνουν οι επιχειρήσεις, με μειωμένο ή βεβαίως -εφόσον κριθεί εφικτό – και ανύπαρκτο μίσθιο για αυτή τη δύσκολη σεζόν, ώστε να καταφέρει η επιχείρηση να έχει επιφάνεια ικανή να καταστήσει τη λειτουργία της βιώσιμη; Ενδεχομένως την απώλεια να μπορεί μερικά να αντισταθμίσει η ματαίωση σειράς εκδηλώσεων προγραμματισμένων και συνυπολογισμένων στον προϋπολογισμό (βλέπε πολύχρωμες νύχτες και άλλες συναφείς εκδηλώσεις). Έχει υπάρξει πρόβλεψη ανακούφισης του επιχειρηματικού κόσμου από μείωση των δημοτικών τελών τους επόμενους μήνες, όπως έχει ήδη αναφερθεί από συνάδελφους δημοτικούς συμβούλους;
Τέλος, στο Lock down επιβλήθηκαν και οργανωθήκαν σειρά κινήσεων ψηφιακής βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών στο δημότη που σε προ εμφάνισης της πανδημίας εποχή ακόμη θα συζητούσαμε. Για παράδειγμα πολύ γρήγορα και μετά από δική μας παρέμβαση οργανωθήκαν και εφαρμόστηκαν οι τηλεδιασκέψεις, ωστόσο και αυτές δεν μεταδόθηκαν Live. Επί σειρά μηνών η ΚΤΖ δέχεται ως απάντηση για τη live μετάδοση των συνεδριάσεων του ΔΣ υπεκφυγές περί προστασίας προσωπικών δεδομένων, κάτι που άμεσα πρέπει να διευθετηθεί. Σε επίπεδο παροχής υπηρεσιών και δεδομένου ότι γίνονται κινήσεις κεντρικά από την κυβέρνηση αναμένουμε από το δήμο να παρουσιάσει συντεταγμένα με ποιον τρόπο θα προσπαθήσει να γίνει αρωγός της προσπάθειας να βοηθήσει και να υποστηρίξει τους πολίτες και να ενταχθεί σε ένα ολοκληρωμένο πλάνο ψηφιακής διακυβέρνησης με κατάλληλο στελεχιακό προσωπικό που να ασχολείται με την πραγματοποίησή του.
Είναι μοναδική ευκαιρία η πόλη μας να οδηγηθεί στο επόμενο βήμα και επιτέλους να δούμε στην πράξη όλοι οι πολίτες αυτού του τόπου, την αξιοποίηση του τεράστιου πλεονάσματος που η προηγούμενη δημοτική αρχή ισχυρίζεται ότι άφησε προίκα στο δήμο και τους πολίτες”.
Τόνια Κουζή
Επικεφαλής Καλαμάτα Τόπος Ζωής