Ως τις 30 Απριλίου καλούνται να καθαρίσουν οικόπεδα και ακάλυπτους χώρους όσοι έχουν ιδιοκτησιακή σχέση ή τα εκμεταλλεύονται, ειδάλλως απειλούνται με πρόστιμα 0,5 ευρώ ανά τετραγωνικό.
Το παραπάνω προβλέπεται στην Απόφαση του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας που δημοσιεύτηκε στις 18 Μαρτίου προς έγκριση της πυροσβεστικής διάταξης 20/2022 για τον καθορισμό προληπτικών μέτρων πυροπροστασίας οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων εντός σχεδίου.
Με την αντιπυρική περίοδο να ξεκινά την 1η Μαΐου, ιδιοκτήτες, νομείς, επικαρπωτές και μισθωτές οικοπέδων και ακάλυπτων χώρων καλούνται να προβούν στις εργασίες καθαρισμού με σκοπό την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της.
Ανάλογες νομοθετικές διατάξεις κυκλοφορούν και επικαιροποιούνται κάθε χρόνο τουλάχιστον από σύστασης των καλλικρατικών δήμων. Αρμόδια για την τήρηση των παραπάνω είναι η τοπική αυτοδιοίκηση, με τους δήμους να έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνονται για τα στοιχεία όσων σχετίζονται με αυτές τις εκτάσεις ώστε να επικοινωνούν μαζί τους και να τους γνωστοποιούν τις υποχρεώσεις τους, αλλά να επιβάλλουν και τα πρόστιμα.
Συχνά όμως σημειώνονται δυσκολίες στον εντοπισμό των υπεύθυνων για κάθε χώρο ή σε περιπτώσεις αγνώστων ιδιοκτητών, με τους δήμους να μην προχωρούν σε καθαρισμούς, τους περίοικους να διαμαρτύρονται και εύφλεκτα υλικά να συσσωρεύονται.
Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση, στις προβλεπόμενες εργασίες καθαρισμού περιλαμβάνονται: η κοπή και απομάκρυνση των ξερών και σπασμένων δέντρων και κλαδιών, το κλάδεμα των δέντρων, η απομάκρυνση εγκαταλειμμένων καύσιμων ή εκρηκτικών υλών ή άλλων αντικειμένων και η απομάκρυνση των υπολειμμάτων καθαρισμού.
Σε περίπτωση που οι υπεύθυνοι γι’ αυτούς τους χώρους δεν προβούν στις απαραίτητες εργασίες, οι δήμοι έχουν το δικαίωμα να δίνουν προθεσμία 10 ημερών και στη συνέχεια να προχωρούν σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας, καταλογίζοντας στους υπόχρεους το ανάλογο πρόστιμο (0,5 ευρώ ανά τ.μ.), τη δαπάνη του δήμου για τον καθαρισμό και προχωρώντας σε μηνύσεις για παράβαση διατάξεων του άρθρου 433 του ΠΚ για την προφύλαξη από φωτιά.
Το κρίσιμο ερώτημα είναι εάν μία ετήσια νομοθετική παρέμβαση αρκεί για τον καθαρισμό τέτοιων οικοπέδων-πυριτιδαποθηκών σε όλη τη χώρα και εάν όλοι οι δήμοι προχωρούν στην απαιτούμενη κινητοποίηση.
Αλλοι προχωρούν απλώς σε ανακοινώσεις και επιστολές, όμως σπάνια πραγματοποιούνται όλοι οι απαιτούμενοι καθαρισμοί, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται αρκετές διαμαρτυρίες κατοίκων ή ανταλλαγές εγγράφων και πινγκ-πονγκ ευθυνών κατόπιν καταστροφικών πυρκαγιών όπως είδαμε το καλοκαίρι του ’21 στην Αττική, την Εύβοια και αλλού.