Τα τρόφιμα συνεχίζουν να οδηγούν την «κούρσα» των ανατιμήσεων με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Οκτώβριο του 2023 «πιέζοντας» τον οικογενειακό προϋπολογισμό των ελληνικών νοικοκυριών.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα τον Οκτώβριο του 2023 εμφάνισαν αύξηση, σε ετήσια βάση, της τάξεως του 9,9%. Πρωταθλητές των ανατιμήσεων την ίδια περίοδο ήταν τα έλαια-λίπη με 26% καθώς και τα φρούτα με 20,5%. Διψήφια αύξηση εμφάνισαν επίσης οι κατηγορίες «μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμοί φρούτων» με 14,3% καθώς και τα λαχανικά με 12,3%.
Σε ό,τι αφορά μάλιστα το ελαιόλαδο η τιμή του οποίου τραβά διαρκώς ανηφόρα τους τελευταίους μήνες – συνέπεια και των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στις χώρες που αποτελούν τις μεγαλύτερες παραγωγούς όπως Ισπανία και Ιταλία αλλά και της μειωμένης παραγωγής στην Ελλάδα- αυξήθηκε κατά 14,1% από τον Σεπτέμβριο στον Οκτώβριο του 2023.
«Η πυκνή ομίχλη είναι πίσω μας, όχι μπροστά μας»
Σύμφωνα με όσα επεσήμανε για την πορεία των τιμών γενικότερα στα βασικά αγαθά το επόμενο διάστημα, ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Απόστολος Πεταλάς, κατά τη διάρκεια συζήτησης στο πλαίσιο του Συνεδρίου του Κύκλου Ιδεών, «αυτή τη στιγμή η πυκνή ομίχλη μάλλον είναι περισσότερο πίσω μας παρά μπροστά μας». Εξήγησε ότι βιώνουμε ακόμα τις συνέπειες των φαινομένων που οδήγησαν σε άνοδο των τιμών και επομένως το πρώτο ζητούμενο, όπως είπε, είναι αρχικά να σταθεροποιηθούν. Με βάση την εικόνα που έχουν τα σούπερ μάρκετ για τον Νοέμβριο, σύμφωνα με τον ίδιο, φαίνεται πως συνεχίζεται να βαίνει μειούμενος ο ρυθμός ανόδου των τιμών.
Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΛΤΑ, Χρήστος Τσόλκας στην ίδια συζήτηση, επεσήμανε πως το 2022 οδηγηθήκαμε σε πολλαπλές απότομες ανατιμήσεις και άρα σε μία πληθωριστική πίεση, λόγω αυξημένων συντελεστών όλου του κόστους. Εκτίμησε πάντως ότι, με βάση την εικόνα των τελευταίων μηνών, έχουμε ελπίδες ώστε τους προσεχείς, ο πληθωρισμός στα τρόφιμα να πάει καλύτερα.
Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι μεταξύ των τροφίμων, υπάρχουν πολλές και σημαντικές διαφοροποιήσεις, όπως προς το τι θα πρέπει να περιμένουμε το επόμενο διάστημα. Για παράδειγμα σε προϊόντα που συνεχίζουν να δέχονται τις επιπτώσεις από την κλιματική αλλαγή, όπως είναι το ελαιόλαδο ή αγροτικά προϊόντα όπως φρούτα ή λαχανικά και τα παραγόμενα από αυτά οι προβλέψεις για την πορεία των τιμών μοιάζουν δύσκολες.
Στόχος οι 1.000 κωδικοί στη «μόνιμη μείωση τιμής»
Την ίδια στιγμή, σε εξέλιξη είναι η εφαρμογή της νέας πρωτοβουλίας του υπουργείου Ανάπτυξης σχετικά με τη «μόνιμη μείωση τιμής» στα ράφια και τα ψυγεία των σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχειά, ο αριθμός των κωδικών προϊόντων που συμμετέχουν στο μέτρο φτάνει τους 660, από συνολικά 53 εταιρείες που δεσμεύτηκαν εγγράφως πως μειώνουν κατά τουλάχιστόν 5% τις τιμές σε αυτά, για περίοδο κατ΄ ελάχιστον 6 μηνών. Με δεδομένο ότι οι εταιρείες έχουν χρονικό περιθώριο έως τις 30 Νοεμβρίου ώστε να συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία, ο στόχος της κυβέρνησης είναι οι κωδικοί να φτάσουν τους 1.000. Υπενθυμίζεται πως αρχικά, ο στόχος από πλευράς υπουργείου Ανάπτυξης, είχε τεθεί στα 500 προϊόντα.
Σε κάθε περίπτωση πάντως με δεδομένες τις μεγάλες αυξήσεις που έχει υποστεί πλήθος προϊόντων μετά τις διαρκείς ανατιμήσεις του τελευταίου 1,5 έτους, η ελάχιστη που προβλέπεται σύμφωνα με το μέτρο – της τάξεως του 5%- μείωση, φαίνεται να αποτελεί, αυτή τη στιγμή, πολύ μικρή ανακούφιση, σε αντίθεση με την μεγάλη επιβάρυνση που δέχθηκε η τσέπη των καταναλωτών.