Πληθώρα διαγωνισμών επιφύλασσε το 2022 στον κατασκευαστικό κλάδο. Στο επίπεδο των μεγάλων έργων η παραγωγή από δημόσιους φορείς ήταν τόσο μεγάλη που οι τεχνικοί όμιλοι της χώρας δεν προλάβαιναν να ετοιμαστούν. Είναι γνωστό πως από ένα σημείο και έπειτα τα αιτήματα για παρατάσεις των ημερομηνιών διεξαγωγής των διαγωνισμών ήταν συνεχή και μαζικά από τι περισσότερες εταιρείες.
Συνολικά πάνω από 46 μεγάλα έργα προκηρύχθηκαν ή δημοπρατήθηκαν το 2022, φέρνοντας μαζί μεγαλύτερα ανεκτέλεστα και καλύτερες προοπτικές. Κάποια από αυτά δημοπρατήθηκαν και υπογράφηκε η σύμβαση εντός του έτους αναφοράς. Μέχρι και σήμερα το 2022 υπήρξε αρκετά γεναιόδωρο και θα το διαπιστώσουμε μαζί.
Τα μεγάλα έργα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
Στις αρχές του έτους δημοπρατεί 4 μεγάλα οδικά έργα: το τμήμα του ΒΟΑΚ, Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος στο οποίο ανάδοχος είναι η ΑΚΤΩΡ με τη σύμβαση να έχει υπογραφεί ήδη από τον Δεκέμβριο. Επίσης σε φάση υπογραφής είναι τα υπόλοιπα τρία: επέκταση Κύμης (352 εκατ. ευρώ-ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ) παράκαμψη Χαλκίδας (210 εκατ. ευρώ-Μυτιληναίος), Μπράλος-Άμφισσα (285 εκατ. ευρώ-ΑΒΑΞ).
Δημοπρατήθηκαν επίσης η παράκαμψη Γιάλοβας (40,5 εκατ. ευρω-ΙΝΤΡΑΚΑΤ), Θεσσαλονίκη-Έδεσσα, Δράμα-Αμφίπολη (είναι στην Α`φάση τα δύο έργα), Νεμέα-Μυκήνες (47,15 εκατ. ευρώ-Ελληνική Υδροκατασκευή), το Θριάσιο ΙΙ (Hellenic Train-Damco).
Προκηρύχθηκαν επίσης για το 2023 τα Δικαστικά Μέγαρα σε Λαμία-Βόλο-Καρδίτσα-Τρίκαλα (59,9 εκατ. ευρώ), έργα αναβάθμισης του αεροδρομίου Νάξου (22 εκατ. ευρώ-Ελληνική Υδροκατασκευή).
Επίσης προκήρυξε μεγάλα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης: Φράγμα Τσικνιά (103,9 εκατ. ευρώ), Φράγμα Ενιπέα (230 εκατ. ευρώ), Φράγμα Ταυρωνίτη (267 εκατ. ευρώ), Φράγμα Μπραμιανού (53,5 εκατ. ευρώ), αντιπλημμυρικά Λουτρακίου (22,3 εκατ. ευρώ), Ύδρευση Β` και Γ` φάσης Ύδρευσης Κέρκυρας (120 εκατ. ευρώ), Ύδρευση Πρέβεζας-Λευκάδας (140 εκατ. ευρώ), εγγειοβελτιωτικά περιοχής Αμβρακίας-Αμφιλοχίας (64,5 εκατ. ευρώ), Ύδρευση πόλης Κέρκυρας (29 εκατ. ευρώ)
Τα μεγάλα έργα από Αττικό Μετρό και ΕΡΓΟΣΕ-ΟΣΕ
Στις αρχές του έτους η Αττικό Μετρό ξεκίνησε τον διαγωνισμό για 15 νέους συρμούς στο Μετρό Θεσσαλονίκης με κόστος 176 εκατ. ευρώ. Eπίσης προκηρύχθηκε το έργο λειτουργίας-συντήρησης του Μετρό Θεσσαλονίκης (362 εκατ. ευρώ).Ανάδοχο βγήκε το σχήμα Hitachi-ΑΚΤΩΡ με το οποίο τις επόμενες ημέρες θα υπογραφεί η σύμβαση. Το 2022 όμως υπήρξε κυρίως η χρονιά της ΕΡΓΟΣΕ σε επίπεδο διαγωνισμών
Ξεκίνησαν οι έξι διαγωνισμοί με ανταγωνιστικό διάλογο για τα έργα:
-Νέα Σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη-Τοξότες Ξάνθης ύψους 2,09δισ. ευρώ με ΦΠΑ
-Νέα Σιδηροδρομική γραμμή Κορωπί-Λαύριο ύψους 484,48 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ
-Νέα Σιδηροδρομική γραμμή Αεροδρόμιο-Ραφήνα ύψους 383,16 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ
-Σύνδεση ΟΛΘ με δίκτυο+Προαστιακός Δυτικής Θεσσαλονίκης ύψους 66,34 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ
-Νέα Σιδηροδρομική γραμμή Ρίο-Πάτρα ύψους 591,48 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ
-Αναβάθμισης σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο ύψους 1,33 δισ. ευρώ με ΦΠΑ.
Τα έργα εκτιμάται ότι θα έχουν αναδόχους μέσα στο 2023.
Παράλληλα η ΕΡΓΟΣΕ προχώρησε και σε συμβάσεις για έξι σημαντικά σιδηροδρομικά έργα: ηλεκτροκίνηση Κιάτο-Αίγιο (ΤΕΡΝΑ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ), νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή Αίγιο-Ρίο (ΤΕΡΝΑ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ), σηματοδότηση Θεσσαλονίκη-Ειδομένη (ΑΒΑΞ-Alstom), ηλεκτροκίνηση Λάρισα-Βόλος (ΙΝΤΡΑΚΑΤ), ηλεκτροκίνηση Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα (ΑΒΑΞ), Β` φάση Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών (ΙΝΤΡΑΚΑΤ-ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ ΑΤΕ).
Δεν ξεχνάμε τον ΟΣΕ ο οποίο προκήρυξε για τις αρχές του 2023 την αναγέννηση της παλιάς μετρικής γραμμής προς Πάτρα και θα δημιουργήσει μια νέα Προαστιακή Γραμμή στο τμήμα Άνω Λιόσια-Ελευσίνα-Μέγαρα (132,6 εκατ. ευρώ)
Τα μεγάλα έργα από άλλα υπουργεία και δημόσιους φορείς
Ο Δήμος Αθηναίων προκήρυξε για τις αρχές του 2023 την κατασκευή του νέου γηπέδου του Παναθηναϊκού με 123 εκατ. ευρώ. Το υπουργείο Δικαιοσύνης προκήρυξε για το 2023 το Νέο Πρωτοδικείο-Εισαγγελία Αθηνών (254,46 εκατ. ευρώ). Ο Δήμος Ρόδου δημοπράτησε σχολεία-ΣΔΙΤ (55,9 εκατ. ευρώ). Το υπουργείο Πολιτισμού επίσης προκήρυξε την μετατροπή του Σιλό σε Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων (89,1 εκατ. ευρώ).
Σε επίπεδο Μονάδων Απορριμμάτων μέσα στο 2022 προκηρύχθηκαν οι ΜΕΑ: Τήνου (7,8 εκατ. ευρώ), Σαντορίνης (52,9 εκατ. ευρώ), Κέρκυρας (80 εκατ. ευρώ), Βόλου (42,9 εκατ. ευρώ), Αχαϊας (93 εκατ. ευρώ), Ανατολικού Τομέα Κ.Μακεδονίας (241,8 εκατ. ευρώ).
Ο ΑΔΜΗΕ επίσης δημοπράτησε το νέο καλώδιο ένωσης με το δίκτυο για Σέριφο-Μήλο-Σαντορίνη-Φολέγανδρο (328,6 εκατ. ευρώ-Hellenic Cables-Prysmian). To Υπερταμείο προκήρυξη τον διαγωνισμό παραχώρησης του αεροδρομίου Καλαμάτας.
Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης προκήρυξη τα πρώτα δύο έργα του προγράμματος ΥΔΩΡ 2.0: Φράγμα Μιναγιώτικο (145,08 εκατ. ευρώ), δίκτυα Ταυρωπού (159,6 εκατ. ευρώ). Η ΚΤΥΠ δημοπράτησε τα 5 νέα αστυνομικά μέγαρα (70,4 εκατ. ευρώ).
Η Εγνατία Οδός Α.Ε. δημοπράτησε και υπέγραψε τα έργα της παράκαψης Προβατώνα(6 εκατ. ευρώ-ΑΚΤΩΡ), Δράμα-Καβάλα (60,7 εκατ. ευρώ-ΙΝΤΕΡΚΑΤ-ΤΕΚΑΛ) και σήραγγα Κλεισούρας (71 εκατ. ευρώ-ΑΚΤΩΡ).