Το «κλείσιμο του φακέλου» των εκκρεμοτήτων, και κατά συνέπεια η έναρξη των εργασιών του πολύπαθου αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, υπό την «ομπρέλα» πλέον, ως γνωστόν, της κοινοπραξίας Ολυμπία Οδός (όμιλοι Vinci, Hochtief, Eλλάκτωρ, ΑΒΑΞ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) που κατασκεύασε και διαχειρίζεται τον οδικό άξονα Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα, φαίνεται να αποτελεί μία από τις προτεραιότητες της κυβέρνησης και ειδικότερα του υπουργείου Υποδομών.
Αν όλα πάνε καλά και επιβεβαιωθούν τα χρονοδιαγράμματα, τότε ενδέχεται το θέμα να «κλείσει» από τις Βρυξέλλες μέσα στους επόμενους μήνες, με επιθυμητό απώτερο όριο το τέλος εξαμήνου. Με το νέο σχεδιασμό, το υπουργείο έχει προτείνει η χρηματοδοτική συμμετοχή του Δημοσίου και της ΕΕ να ανέλθει στα επίπεδα λίγο πάνω από τα 220 εκατ. ευρώ και της Ολυμπίας Οδού σε 80 εκατ. ευρώ, άρα το συνολικό κόστος θα ανέλθει σε λίγο άνω των 300 εκατ. ευρώ, χαμηλότερο κατά 150-200 εκατ. ευρώ -κατά το υπουργείο- από τον προηγούμενο σχεδιασμό, ενώ εξετάζεται το Δημόσιο να δώσει επέκταση της σύμβασης παραχώρησης έως τρία έτη.
Προφανώς και οι στόχοι της πολιτικής ηγεσίας και του αρμόδιου υπουργείο είναι πολύπλευροι και δεν περιορίζονται μόνο σε 2-3 projects (έργα Μετρό, οδικά, σιδηρόδρομοι κ.λπ.) ή σε κάποιες μεμονωμένες θεσμικές παρεμβάσεις. Ωστόσο, η ανάγκη αναβάθμισης του οδικού άξονα που έχει «κοστίσει» σε χρόνο, κεφάλαια και δυστυχώς σε εκατοντάδες ανθρώπινες ζωές μόνο στην τελευταία δεκαετία, αποτελεί μονόδρομο για τον υπουργό Υποδομών, κ. Κώστα Καραμανλή.
Μάλιστα, προς αυτή την κατεύθυνση, παράλληλα με το σχεδιασμό για την κατασκευή του νέου, σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου, προωθείται και η υλοποίηση άμεσων εργασιών για να γίνει πολύ πιο ασφαλής ο υφιστάμενος, με ένα πρόγραμμα στοχευμένων σημειακών παρεμβάσεων, με προϋπολογισμό 30 εκατ. ευρώ, και στόχο τη δραστική μείωση των ατυχημάτων.
Ενδεικτική της σημασίας που δίνουν στο υπ. Υποδομών και Μεταφορών στο εν λόγω έργο είναι και το γεγονός ότι ο αρμόδιος υπουργός, τις αμέσως προηγούμενες ημέρες, αναφέρθηκε σε σχετικές συνεντεύξεις του, μεταξύ άλλων σημαντικών ζητημάτων, για το οδικό έργο των περίπου 80 χιλιομέτρων. Το οποίο, προ περίπου δεκαετίας ήταν ενταγμένο στην Ολυμπία Οδό, «βγήκε» εκτός σύμβασης παραχώρησης, ξεχάστηκε στα «συρτάρια», μέχρι που η προηγούμενη κυβέρνηση είχε την ιδέα να «τεμαχίσει» τον σχετικό δημόσιο διαγωνισμό σε 8 εργολαβίες, με τα γνωστά ατυχή αποτελέσματα (καθυστερήσεις, προβλήματα με μελέτες, χρηματοδότηση, εγγυητικές, ομίλους που κηρύχθηκαν έκπτωτοι κ.λπ.).
Κατά τον κ. Καραμανλή, όπως δήλωσε και στην εφημερίδα Real, αποτελεί «βασική δέσμευσή μας να ξεμπλοκάρουμε έργα εμβληματικά και αναγκαία για τον τόπο, που κινδύνευαν να μην πραγματοποιηθούν. Ο Πατρών-Πύργου είναι άλλο ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Βάλαμε τέλος στο αδιέξοδο της κατάτμησης σε 8 κομμάτια, εξασφαλίσαμε από την Ε.Ε. τη χρηματοδότηση του έργου, ήρθαμε σε συμφωνία με τον παραχωρησιούχο για ένταξη του έργου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού και μετά από εντατικές συνομιλίες λάβαμε και την επίσημη έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι είμαστε σύμφωνοι με το κοινοτικό δίκαιο. Έτσι, προχωρήσαμε στο τελικό βήμα της διαδικασίας, που είναι η γνωστοποίηση στην Επιτροπή για τα θέματα ανταγωνισμού, ώστε στη συνέχεια να ξεκινήσει η κατασκευή του έργου»,
Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι πριν από μερικούς μήνες δόθηκε η πρώτη έγκριση καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω της Γενικής Διεύθυνσης για την Εσωτερική Αγορά, τη Βιομηχανία, την Επιχειρηματικότητα και τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (DG GROW) αποφάσισε ότι η εκ νέου ενσωμάτωση του Πάτρα – Πύργος στη Σύμβαση Παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού είναι συμβατή με το Κοινοτικό Δίκαιο. Πλέον, όπως επεσήμανε σε πρόσφατες δηλώσεις του ο κ. Καραμανλής, αναμένεται η τελική έγκριση από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν, ώστε να έρθει προς κύρωση στη Βουλή η τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης.
«Στόχος μας είναι μέχρι τον Ιούνιο του ’21 να έχουμε πάρει και την έγκριση της αρμόδιας Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ε.Ε., τη λεγόμενη DGCom και να ξεκινήσει το έργο» είχε επισημάνει χαρακτηριστικά ο κ. Καραμανλής από τα τέλη του 2020.
Εφόσον αυτό επιτευχθεί, προγραμματίζεται: μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022 να έχει κατασκευαστεί το κομμάτι Μιντιλόγλι – Κάτω Αχαΐα, μέχρι τον Μάρτιο του 2023 να είναι έτοιμο το κομμάτι Κάτω Αχαΐα – Πύργος και το πρώτο εξάμηνο του 2024 να έχει ολοκληρωθεί ο δρόμος.