Η πρώτη «φουρνιά» μαθητών, εκείνων της Γ’ Λυκείου που προετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές 2020, επιστρέφει τη Δευτέρα στα θρανία.
Τις τελευταίες ημέρες το υπουργείο Παιδείας προέβη στις τελευταίες κινήσεις προκειμένου να «κλείσει» η ύλη των Πανελλαδικών 2020, ενώ το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής έδωσε τις δικές του διευκρινίσεις για τα Μαθηματικά.
Ο Στράτος Στρατηγάκης, μαθηματικός – σύμβουλος σταδιοδρομίας, προ ημερών έδωσε, μέσω του iefimerida.gr, τα «φώτα» του στους υποψηφίους των Πανελλαδικών 2020 παραθέτοντας 5 οδηγίες για σωστή προετοιμασία. Μεταξύ άλλων, ο κ. Στρατηγάκης συμβούλευσε τους υποψηφίους των Πανελλαδικών 2020 να μην κάνουν σκέψεις για τη δυσκολία των θεμάτων, προσπαθώντας «να μαντέψουμε αν τα θέματα θα είναι φέτος πιο εύκολα λόγω κορωνοϊού ή αν τα θέματα θα είναι πιο δύσκολα γιατί η ύλη έχει μικρύνει πολύ. Αντί να κάνουμε τέτοιες σκέψεις, που δεν είναι καθόλου παραγωγικές, απλά διαβάζουμε.»
Πανελλαδικές 2020: Τα 6 «κλειδιά» για την εισαγωγή στα ΑΕΙ
Το πρόγραμμα των Πανελλαδικών 2020 έχει ήδη ανακοινωθεί και όλοι οι υποψήφιοι βρίσκονται ήδη σε θέσεις «μάχης». Στο ζήτημα της κατάλληλης προετοιμασίας εστίασε και ρεπορτάζ της εφημερίδας «Τα Νέα», στο οποίο φιλοξενούνται οι οδηγίες του εκπαιδευτικού αναλυτή και ιδιοκτήτη των φροντιστηρίων Ομόκεντρο Αντώνη Φλωρόπουλου.
Οπως προκύπτει τα δεδομένα στις Πανελλαδικές 2020 θα είναι διαφορετικά από προηγούμενες χρονιές. Ο κ. Φλωρόπουλος εξηγεί στα «Νέα» ποια είναι φέτος τα 6 «κλειδιά» για την εισαγωγή στα ΑΕΙ:
Κατάργηση συντελεστών βαρύτητας
Ολα τα προηγούμενα χρόνια, σε κάθε επιστημονικό πεδίο, υπήρχαν δύο μαθήματα κατεύθυνσης που έδιναν περισσότερα μόρια από τα άλλα, αφού είχαν υψηλότερο συντελεστή βαρύτητας. Τα μαθήματα αυτά ήταν από τα δυσκολότερα και συνήθως κρατούσαν τις βάσεις πολύ χαμηλά, γιατί οι επιδόσεις των περισσότερων υποψηφίων ήταν πάρα πολύ χαμηλές.
Τα μαθήματα αυτά είναι τα Αρχαία Ελληνικά και η Ιστορία Κατεύθυνσης για το 1ο Πεδίο, τα Μαθηματικά και η Φυσική για το 2ο Πεδίο, η Βιολογία και η Χημεία για το 3ο και τα Μαθηματικά Κατεύθυνσης και η Οικονομία για το 4ο Επιστημονικό πεδίο. Φέτος και τα 4 εξεταζόμενα μαθήματα είναι ισοδύναμα και έχουν την ίδια ακριβώς βαρύτητα στη διαμόρφωση της συνολικής βαθμολογίας. Οι συντελεστές βαρύτητας επανέρχονται από την επόμενη σχολική χρονιά, σύμφωνα με τις τελευταίες εξαγγελίες. Η κατάργησή τους όμως φέτος θα φέρει περισσότερα μόρια στους υποψηφίους.
Μείωση της εξεταστέας ύλης
Στην εξεταστική διαδικασία του Ιουνίου για πρώτη φορά οι υποψήφιοι καλούνται να διαγωνιστούν σε πολύ μικρότερο όγκο ύλης, αφού η «έκπτωση» σε όλα σχεδόν τα μαθήματα προσεγγίζει το 30%.
Οι μαθητές της Γ’ Λυκείου δεν διδάχτηκαν τα τελευταία κεφάλαια κάθε βιβλίου, που συνήθως είναι τα δυσκολότερα και αυξάνουν πολύ τον αριθμό των συνδυαστικών ερωτήσεων που πρέπει να γνωρίζουν οι υποψήφιοι. Η μείωση της ύλης ήταν αναπόφευκτη, αφού τα παιδιά δεν τη διδάχτηκαν στα σχολεία τους. Τώρα καλούνται στην ουσία να παίξουν σε ένα μικρότερο γήπεδο, προσδοκώντας καλύτερα αποτελέσματα.
Αλλαγές στην εξέταση της Νεοελληνικής Γλώσσας
Οι υποψήφιοι για τα ΑΕΙ φέτος θα συνεξεταστούν στα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Λογοτεχνίας. Η έκθεση από μόνη της δυσκόλευε τους μαθητές και με την προσθήκη της λογοτεχνίας αυξάνεται η ανασφάλεια των μαθητών. Ωστόσο, η συνεξέταση γλώσσας-λογοτεχνίας δεν είναι τόσο «επικίνδυνη», όπως πολλοί ισχυρίζονται. Κατ’ αρχάς, πλέον οι υποψήφιοι δεν χρειάζεται να «παπαγαλίζουν» ούτε τη θεωρία ούτε προκατασκευασμένους προλόγους, επιλόγους και επιχειρήματα. Η εξέταση είναι κειμενοκεντρική. Δηλαδή, ο υποψήφιος, διαβάζοντας με προσοχή τα κείμενα που θα δοθούν και αξιοποιώντας τις πληροφορίες τους, θα συνθέσει σωστές απαντήσεις, εφόσον τα κατανόησε και τεκμηρίωσε τις απόψεις του. Επίσης, το όριο των λέξεων στην έκθεση είναι σαφώς μικρότερο συγκριτικά με το «παλιό σύστημα». Ετσι, θα αναπτύξει λιγότερα επιχειρήματα, τα οποία μπορεί να αντλήσει από τα δοθέντα κείμενα (αλλά να μην τα αντιγράψει!). Αναφορικά με την ερώτηση της λογοτεχνίας, οι υποψήφιοι δεν πρέπει να τη φοβούνται, παρά το γεγονός ότι το λογοτεχνικό κείμενο θα είναι αδίδακτο. Εξάλλου, από μικρότερες τάξεις είναι εξοικειωμένοι με τα αδίδακτα λογοτεχνικά κείμενα. Η καλή βαθμολογία δεν εξαρτάται από την αποστήθιση ειδικών όρων και τεχνικών, αλλά από παραμέτρους όπως η κατανόηση του κειμένου, ο εύστοχος σχολιασμός του και η καλή χρήση του λόγου. Συνεπώς, η συνεξέταση νεοελληνικής γλώσσας-λογοτεχνίας, μπορεί να φαίνεται «βουνό» σε ένα πρώτο επίπεδο. Στην ουσία, όμως, δίνει σε όλους τη δυνατότητα να γράψουν καλά, αρκεί να μελετήσουν σε βάθος τα κείμενα και να είναι ήρεμοι και προσεκτικοί.
Περισσότερος χρόνος για μελέτη
Στα τόσα κακά που μας έφερε ο κορωνοϊός, έφερε και ένα σημαντικό πλεονέκτημα στους υποψηφίους: Κράτησε τα παιδιά κλεισμένα στο σπίτι και είχαν περισσότερο διαθέσιμο χρόνο για διάβασμα, αφού για περίπου δύο μήνες δεν ήταν υποχρεωμένα να πηγαίνουν στα σχολεία τους. Ο διαθέσιμος χρόνος περίπου τριπλασιάστηκε, για όσα παιδιά βέβαια θέλησαν να εκμεταλλευθούν αυτή την ευκαιρία που τους παρουσιάστηκε. Η ύλη ήταν οικεία για όλους αφού η πλειοψηφία τη διδάχτηκε στα φροντιστήρια που φοιτούν και στα περισσότερα έχει ολοκληρωθεί από τον Γενάρη.
Μηδενικός χρόνος για διασκέδαση!
Οι υποψήφιοι φέτος, για μεγάλο διάστημα, ήταν οι σύγχρονοι «νέοι ελεύθεροι πολιορκημένοι» γιατί υποχρεώθηκαν να μείνουν στα σπίτια τους και οι έξοδοί τους μηδενίστηκαν. Τα συνηθισμένα «ξενύχτια» Παρασκευές και Σάββατο βράδυ εξαφανίστηκαν, τις καφετέριες, τις disco και τα κέντρα διασκέδασης τα έβλεπαν μόνο στην οθόνη του υπολογιστή τους και στις φωτογραφίες που κρατούσαν για ενθύμιο από τα προηγούμενα χρόνια.
Δεν μπορούμε βέβαια να χαιρόμαστε για τη στέρηση εξόδου των παιδιών μας που πραγματικά τη χρειάζονται και είναι απαραίτητη στην ηλικία τους, ούτε βέβαια θα είμαστε ευτυχείς για τυχόν επανάληψή της. Ομως στην παρούσα φάση ας θυμηθούμε ότι «ουδέν κακόν αμιγές καλού».
Δεν θα ισχύσει η βάση του δέκα
Ολα τα προηγούμενα χρόνια οι υποψήφιοι είχαν βομβαρδιστεί με δημοσιεύσεις και διαδόσεις ότι φέτος η βάση εισαγωγής σε όλα τα πανεπιστήμια θα είναι ο βαθμός 10. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα χιλιάδες υποψήφιοι να βρουν την πόρτα των πανεπιστημίων κλειστή. Το ζήτημα αυτό όμως θα απασχολήσει πιθανόν τους μαθητές μικρότερων τάξεων γιατί δεν γνωρίζουμε αν εφαρμοστεί και πότε. Κατά τη γνώμη μας όμως, από μια ορθολογικότερη εκτίμηση, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι με την εφαρμογή αυτή δεν θα δούμε το απαράδεκτο φαινόμενο να εισάγονται σε πανεπιστήμια υποψήφιοι που γράφουν σε μια κόλλα χαρτί το όνομά τους και δυο-τρεις σειρές ορνιθοσκαλίσματα…
Ολες οι ειδήσεις για τις Πανελλαδικές 2020
Πανελλήνιες 2020: Η «συνταγή» για επιτυχία στη Νεοελληνική Γλώσσα -Τι αλλάζει φέτος
Πανελλαδικές 2020: Τι χρειάζεται προσοχή στις επαναλήψεις και την ύλη -5 συμβουλές από τον Στράτο Στρατηγάκη
Σχολεία: Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς -Οι 3 οδηγίες του ΕΟΔΥ