ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΠΟΥΣ
Σε μια συγκυρία όπου το φάντασμα του πληθωρισμού ρίχνει βαριά σκιά στην οικονομία, τα μαντάτα από τον τουρισμό επιτρέπουν χαμόγελα αισιοδοξίας.
Τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου κρατούν ακόμα χαμηλά τους τόνους, ενώ και οι επαγγελματίες του κλάδου αποφεύγουν τις μεγαλόστομες δηλώσεις, γνωρίζοντας ότι σε ένα τόσο ρευστό περιβάλλον όλα μπορούν να ανατραπούν. Παρά ταύτα, τα στοιχεία από όλα τα μέτωπα «δείχνουν» ότι η φετινή σεζόν μπορεί να σπάσει όλα τα ρεκόρ αφίξεων και εισπράξεων.
Τι δείχνουν τα μέχρι στιγμής στοιχεία για τον τουρισμό
Αναμφίβολα τα νησιά του Αιγαίου λειτουργούν ως βαρόμετρο κάθε τουριστικής σεζόν και τα πρώτα μηνύματα, μετά το επίσημο άνοιγμα της φετινής περιόδου, κρίνονται κάτι παραπάνω από αισιόδοξα. Σύμφωνα με το Greek Hotelier, ο πρώτος μήνας έκλεισε με περισσότερους επισκέπτες από την αντίστοιχη περίοδο του 2019 και συγκεκριμένα με αύξηση 13,07% όσον αφορά τις διεθνείς απευθείας αφίξεις στα πέντε αεροδρόμια.
Ειδικότερα, στη Ρόδο προσγειώθηκαν μέχρι τις 30 Απριλίου 700 πτήσεις, μεταφέροντας 114.844 επιβάτες, έναντι 102.664 το αντίστοιχο διάστημα της χρονιάς-ορόσημο, πετυχαίνοντας αύξηση της τάξης του 12%. Υπήρχε, μάλιστα, μέρα που στο αεροδρόμιο «Διαγόρας» προσγειώθηκαν 56 αεροπλάνα και 9.500 επιβάτες, αριθμοί που συναντώνται στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου, κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.
Καλό ήταν το ξεκίνημα και στη Σαντορίνη, που σημείωσε αύξηση 42% σε σχέση με το 2019. Μέχρι τις 30 Απριλίου, η Σαντορίνη προσέλκυσε 38.257 επισκέπτες, κατά τουλάχιστον 10.000 περισσότερους από το 2019, οι οποίοι έφταναν τους 26.927. Ομοίως και η Κως ξεπέρασε, αν και οριακά, το 2019, με 32.280 τουρίστες, σε σύγκριση με τους 31.597 το 2019, ενώ η Μύκονος κινείται σε εφάμιλλα του 2019 επίπεδα, έχοντας υποδεχθεί μέχρι σήμερα 17.455 ταξιδιώτες (18.189 το 2019).
Το 2021 η Πολωνία αναδείχθηκε ως η τέταρτη μεγαλύτερη αγορά εισερχόμενου τουρισμού για τη χώρα μας κι όλα δείχνουν ότι πρόκειται για μια νέα, δυναμική αγορά, αφού τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα συγκαταλέγεται σταθερά ανάμεσα στους κορυφαίους προορισμούς για τους Πολωνούς τουρίστες. Χαρακτηριστικό είναι ότι το τελευταίο τεύχος του διμηνιαίου περιοδικού «National Geographic Traveler» Πολωνίας κυκλοφορεί με μεγάλο αφιέρωμα 200 σελίδων αποκλειστικά για την Ελλάδα, έχοντας στο εξώφυλλο μια θεαματική φωτογραφία της Σαντορίνης. Στο αφιέρωμα, που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της συνεργασίας του περιοδικού με την Υπηρεσία ΕΟΤ Πολωνίας, οι συντάκτες του περιοδικού παρουσιάζουν αναλυτικά ισάριθμες περιοχές της χώρας στα νησιά του Αιγαίου, τα Επτάνησα, τη Βόρεια Ελλάδα, τη Στερεά Ελλάδα και την Πελοπόννησο.
Τουριστική περίοδος χωρίς Ρώσους τουρίστες
Μετά την απώλεια της ρωσικής αγοράς, αναμένονται με ενδιαφέρον οι ροές από τις γειτονικές βαλκανικές χώρες, που λειτουργούν ως «αιμοδότης» κυρίως για τον τουρισμό της Βόρειας Ελλάδας. Υπό αυτήν την έννοια, τα μαντάτα που έφερε από το Βελιγράδι ο Β. Κικίλιας είναι άκρως ενθαρρυντικά, καθώς 900.000 ταξιδιώτες αναμένονται φέτος στην Ελλάδα από τη Σερβία! Επί της ουσίας, αν επιβεβαιωθούν τελικά αυτοί οι αριθμοί, επιστρέφουμε στα επίπεδα του 2019, όταν είχαν έρθει στην Ελλάδα 935.000 Σέρβοι, «αφήνοντας» περί τα 300 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ, οι τουρίστες από τη Σερβία την περίοδο 2016-2019 είχαν αυξηθεί κατά 42%, αλλά τη διετία της πανδημίας και των περιορισμών οι αφίξεις από τη γειτονική χώρα μειώθηκαν κατά 94%!
Βραχυχρόνιες μισθώσεις
Αν και τα επίσημα καταλύματα βρίσκονται σε ανοικτή κόντρα με τις εταιρείες διαχείρισης βραχυχρόνιων μισθώσεων, ο τζίρος και από αυτήν την αγορά προστίθεται και προσαυξάνει τις φετινές τουριστικές εισπράξεις.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του AirDNA Market Review, για τέταρτο συνεχή μήνα, τον Απρίλιο, η ζήτηση για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις στην Ευρώπη ήταν υψηλότερη από τους αντίστοιχους μήνες το 2019. Όπως αναφέρει το BNBnews, πιθανότατα αυτή η ανοδική τάση θα συνεχισθεί και τον Μάιο, όπως έδειχναν τα στοιχεία κρατήσεων.
Η Ελλάδα συνέχισε να ηγείται στους ρυθμούς ζήτησης για το καλοκαίρι, σημειώνοντας άνοδο 237,3% σε ετήσια βάση, με την Κροατία (209%) και την Πορτογαλία (200%) να ακολουθούν από κοντά. Αυτό που έχει, όμως, μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι η σύγκριση με το 2019. Η Ελλάδα καταγράφει, λοιπόν, τη δεύτερη υψηλότερη ζήτηση στην Ευρώπη για τους καλοκαιρινούς μήνες έναντι του 2019 από τις 9 Μαΐου και μετά. Η χώρα μας σημειώνει αύξηση 21,4%, έναντι 39,7% της πρώτης Γερμανίας. Έπονται η Φινλανδία (16,6%) και η Δανία (15,4%). Αντίθετα, πτώση έναντι του 2019 παρουσιάζει η ζήτηση για Τσεχία (-39,7%), Ουγγαρία (-31,2%), Ιρλανδία (-22,4%) και Ολλανδία (-17,3%).
Πηγή: www.iefimerida.gr