Δορυφορικές εικόνες, σφραγισμένα δικαστικά έγγραφα και συνεντεύξεις επιζώντων από το ναυάγιο της Πύλου δείχνουν ότι εκατοντάδες θάνατοι ήταν δυνατόν να αποφευχθούν.
Μετά το Reuters και οι New York Times βάλουν κατά της χώρας μας με αφορμή το ναυάγιο της Πύλου σημειώνοντας πως «όλοι ήξεραν ότι το πλοίο των μεταναστών ήταν καταδικασμένο και κανείς δεν βοήθησε».
Σε αντίθεση με όσα διατείνονται οι ελληνικές αρχές οι New York Times έφεραν στο φως της δημοσιότητας νέα στοιχεία για το «Adriana». Συγκεκριμένα οι δορυφορικές εικόνες και τα δεδομένα εντοπισμού που δημοσιεύουν οι New York Times δείχνουν ότι το σκάφος είχε παρασυρθεί από τα ρεύματα για εξίμισι ώρες. Και σε ένορκες καταθέσεις, οι επιζώντες περιέγραψαν επιβάτες στο κατάστρωμά του να καλούν σε βοήθεια και να προσπαθούν ακόμη και να πηδήξουν σε ένα εμπορικό δεξαμενόπλοιο που είχε σταματήσει για να προσφέρει πόσιμο νερό.
Ακόμη και όταν οι επιβάτες του Adriana καλούσαν σε βοήθεια, οι αρχές επέλεξαν να ακούσουν τον καπετάνιο του πλοίου, έναν 22χρονο Αιγύπτιο που είπε ότι ήθελε να συνεχίσει για την Ιταλία. Οι καπετάνιοι των λαθρεμπορικών σκαφών συνήθως πληρώνονται μόνο όταν φτάνουν στον προορισμό τους. Το ελληνικό υπουργείο Ναυτιλίας δήλωσε ότι δεν θα απαντούσε σε λεπτομερείς ερωτήσεις επειδή βρισκόταν σε εξέλιξη ποινική έρευνα για το ναυάγιο», αναφέρει το δημοσίευμα.
Οι New York Times σημειώνουν πως εκπρόσωπος του υπουργείου Ναυτιλίας δήλωσε ότι η κάμερα νυχτερινής όρασης του πλοίου ήταν απενεργοποιημένη εκείνη τη στιγμή. Ωστόσο προστίθεται στο ρεπορτάζ πως τα δικαστικά έγγραφα δείχνουν ότι ο επικεφαλής του σκάφους της ελληνικής ακτοφυλακής έδωσε στις αρχές ένα CD-ROM που περιείχε βιντεοσκοπήσεις, αλλά η πηγή των καταγραφών δεν είναι σαφής και δεν έχουν δημοσιοποιηθεί.
Μαρτυρίες για το ναυάγιο της Πύλου
Κατόπιν οι New York Times παραθέτουν το ιστορικό του ναυαγίου, ενώ επικαλούνται και μικρές ιστορίες των επιβαινόντων στο σκάφος.
Για παράδειγμα αναφέρεται στο δημοσίευμα: «Μέχρι την 4η ημέρα, σύμφωνα με μαρτυρίες και συνεντεύξεις, έξι άνθρωποι στα αμπάρια του πλοίου, μεταξύ των οποίων τουλάχιστον ένα παιδί, είχαν πεθάνει. Την επόμενη ημέρα, στις 13 Ιουνίου, καθώς το Adriana ταξίδευε προς την Ιταλία με βλάβες στις μηχανές, οι μετανάστες στο κατάστρωμα έπεισαν τον καπετάνιο να στείλει σήμα κινδύνου στις ιταλικές αρχές. Το Adriana βρισκόταν τότε σε διεθνή ύδατα και ο καπετάνιος είχε επικεντρωθεί στο να φτάσει στην Ιταλία. Οι ειδικοί που μελετούν αυτή τη μεταναστευτική διαδρομή λένε ότι οι καπετάνιοι των λαθρεμπορικών συνήθως πληρώνονται κατά την άφιξη. Αυτό υποστηρίζεται από ορισμένους επιζώντες που δήλωσαν ότι οι πληρωμές τους κρατούνταν από μεσάζοντες, για να καταβληθούν όταν έφταναν με ασφάλεια στην Ιταλία.
Ο καπετάνιος, θυμούνται ορισμένοι επιζώντες, είπε ότι οι ιταλικές αρχές θα διασώσουν το πλοίο και θα μεταφέρουν τους ανθρώπους στην ακτή. Λίγο πριν από τη 1 μ.μ., μια αχτίδα ελπίδας εμφανίστηκε στον ουρανό. Ένα αεροπλάνο.
Η Frontex, η συνοριακή υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είχε ειδοποιηθεί από τις ιταλικές αρχές ότι το Adriana είχε πρόβλημα και έσπευσε στις συντεταγμένες του. Δεν υπήρχε καμία αμφιβολία ότι το πλοίο ήταν επικίνδυνα υπερφορτωμένο, είπαν αξιωματούχοι της Ε.Ε., και ήταν απίθανο να καταφέρει να φτάσει σε κάποιο λιμάνι χωρίς βοήθεια. Οι εικόνες του σκουριασμένου μπλε αλιευτικού εμφανίστηκαν στο κέντρο διοίκησης της Frontex στη Βαρσοβία, όπου έτυχε να βρίσκονται δύο Γερμανοί δημοσιογράφοι, δήλωσε εκπρόσωπος της Frontex. Το Adriana ήταν μια ευκαιρία να παρουσιαστεί η ικανότητα της υπηρεσίας να εντοπίζει πλοία που βρίσκονται σε κίνδυνο και να σώζει ζωές. Τώρα που ο Frontex είχε δει το πλοίο, το οποίο βρισκόταν στην περιοχή έρευνας και διάσωσης της Ελλάδας στα διεθνή ύδατα, οι ελληνικές αρχές θα έσπευδαν σίγουρα να βοηθήσουν. Δύο ώρες αργότερα, ένα ελικόπτερο της ελληνικής ακτοφυλακής πέρασε από εκεί. Οι αεροφωτογραφίες του έδειχναν τα πάνω καταστρώματα του πλοίου να είναι γεμάτα με ανθρώπους που κουνούσαν τα χέρια τους. Η Nawal Soufi, μια Ιταλίδα ακτιβίστρια, δέχτηκε τηλεφωνήματα από ωρυόμενους μετανάστες. “Είμαι σίγουρη ότι θα σας σώσουν”, τους είπε. “Αλλά κάντε υπομονή. Δεν θα γίνει αμέσως”», αναφέρει μεταξύ άλλων το δημοσίευμα.
Στη συνέχεια το δημοσίευμα επικαλείται και τις πρόσφατες αποκαλύψεις του BBC και συμπληρώνει: «Δορυφορικές εικόνες και δεδομένα από την πλατφόρμα παρακολούθησης πλοίων MarineTrafficδείχνουν ότι το Adriana περιπλανιόταν τις τελευταίες επτά περίπου ώρες. Οι δορυφορικές εικόνες από ραντάρ του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος δείχνουν ότι όταν οι Έλληνες κάλεσαν τα εμπορικά πλοία, το Adriana είχε ήδη φτάσει στο κοντινότερο σημείο του στην Ιταλία. Από εκεί και πέρα, παρασύρθηκε προς τα πίσω».
Όταν πλησίασε το σκάφος του λιμενικού
Σύμφωνα με τους New York Times καθώς πλησίαζαν τα μεσάνυχτα της 14ης Ιουνίου, το σκάφος 920 του Ελληνικού Λιμενικού Σώματος, το μοναδικό πλοίο εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης, που είχε αποσταλεί στο σημείο, έφτασε δίπλα στο «Adriana».
«Η παρουσία του 920 δεν καθησύχασε τους μετανάστες. Αρκετοί δήλωσαν σε συνεντεύξεις τους ότι τους αναστάτωσαν οι μασκοφόροι άνδρες. Στο παρελθόν, η ελληνική κυβέρνηση έχει χρησιμοποιήσει την ακτοφυλακή για να αποτρέψει τη μετανάστευση. Τον Μάιο, η εφημερίδα The Times δημοσίευσε βίντεο που έδειχνε αξιωματικούς να μαζεύουν μετανάστες και να τους αφήνουν σε μια σχεδία στο Αιγαίο Πέλαγος. Η αποστολή του σκάφους 920 είναι ασαφής, όπως και το τι συνέβη μετά την άφιξή του και αφού πλησίασε σε κοντινή απόσταση για τρεις ώρες. Ορισμένοι επιζώντες λένε ότι προσπάθησε να ρυμουλκήσει το Adriana, ανατρέποντάς το όμως. Η ακτοφυλακή το αρνήθηκε στην αρχή, στη συνέχεια παραδέχτηκε ότι έριξε ένα σχοινί στη μηχανότρατα, αλλά είπε ότι αυτό έγινε ώρες πριν βυθιστεί (…) Δεν είναι σαφές τι ακριβώς αναποδογύρισε το πλοίο. Η ακτοφυλακή κατηγορεί το πλοίο για αναταραχή. Όλοι όμως συμφωνούν ότι ταλαντεύτηκε μια φορά προς τα αριστερά, μετά προς τα δεξιά και στη συνέχεια αναποδογύρισε».