Τα ηλεκτρικά πατίνια αποτελούν μέρος της καθημερινότητας στους δρόμους με τα παιδιά στην εφηβεία να τα επιλέγουν φανατικά για τις μετακινήσεις τους. Μικρά, εύκαμπτα και ευέλικτα εξυπηρετούν τις ανάγκες των εφήβων στα δρομολόγια τους παρέχοντας τους ανεξαρτησία στα δρομολόγια τους χωρίς να περιμένουν από τους γονείς τους να τους μεταφέρουν στον εκάστοτε προορισμό τους.
Με αφορμή το πρόσφατο ατύχημα με τον 12χρονο μαθητή που χαροπαλεύει έχοντας παρασυρθεί από ΙΧ στην Λεωφόρο Μεσογείων, έχει έρθει ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα του αν και κατά πόσο είναι ασφαλή για την μετακίνηση ανηλίκων αλλά και για τους κινδύνους για την πρόκληση ατυχημάτων. Το Dnews συζητά για το ζήτημα με τους αρμόδιους φορείς και καταγράφει απόψεις οδηγών με απώτερο στόχο να αφυπνιστεί η κοινωνία και να γίνει συνείδηση όλων ότι το πατίνι ηλεκτρικό ή μη δεν είναι παιχνίδι, αλλά όχημα, οπότε οι ανήλικοι απαιτούνται αφενός να γνωρίζουν αφετέρου να τηρούν τον ΚΟΚ όπως φυσικά και οι οδηγοί να δείχνουν τον δέοντα σεβασμό σε όσους μετακινούνται με αυτά και να μην τους βάζουν εμπόδια θέτοντας σε κίνδυνο την σωματική ακεραιότητα των ανηλίκων.
Επικίνδυνοι ελιγμοί ανάμεσα σε αυτοκίνητα, απουσία κράνους, παραβιάσεις ερυθρών σηματοδοτών είναι μερικά από τα ζητήματα που θα μας απασχολήσουν με τον αναπληρωτή γενικό γραμματέα της Ένωσης Αστυνομικών Βορειοανατολικής Αττικής και αστυνομικό στην Τροχαία Αγίας Παρασκευής, Δημήτρη Αποστολόπουλο, να μας εξηγεί όλο το πλαίσιο μετακίνησης με πατίνια.
Σε δηλώσεις του στο Dnews o κ. Αποστολόπουλος αποσαφήνισε όλο το πλαίσιο μετακίνησης και όσα ορίζει ο ΚΟΚ για την μετακίνηση με Ε.Π.Η.Ο (Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτροκίνητα Οχήματα) όπως είναι η κατηγορία των ηλεκτρικών πατινιών. Όπως ξεκαθάρισε υπάρχουν σαφείς διατάξεις για τα Ε.Π.Η.Ο που οριοθετούν απόλυτα τις μετακινήσεις με αυτά ενώ ορίζονται και πρόστιμα για τους παραβάτες.
«Η ανώτερη ταχύτητα που επιτρέπει ο ΚΟΚ να κινούνται τα ηλεκτρικά πατίνια είναι τα 25 χλμ την ώρα. Όπου όμως υπάρχει πυκνή κυκλοφορία πεζών οφείλουν να κινούνται με την ίδια ταχύτητα που κινούνται οι πεζοί. Αν δηλαδή στην Ερμού ο κόσμος περπατά με 5 χλμ την ώρα, την ίδια ταχύτητα πρέπει να έχει και το πατίνι. Σε αντίθετη περίπτωση προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο στα 40 ευρώ. Σε οδούς ταχείας κυκλοφορίας υπάρχει πρόστιμο των 100 ευρώ. Χρειάζεται πολλή προσοχή και ο χειριστής του πατινιού να γνωρίζει τον ΚΟΚ καλά προτού επιλέξει να μετακινηθεί με αυτό το μέσο. Σε μια διάβαση για παράδειγμα ο χειριστής του πατινιού οφείλει να κατέβει και να το συνοδεύσει όπως συμβαίνει και με τους ποδηλάτες. Είναι υποχρεωτικό τα πατίνια να φέρουν μπροστά λευκό φως και πίσω κόκκινο ώστε να είναι ευκρινής η παρουσία του αλλά και εκείνος να βλέπει τι γίνεται τις νυχτερινές ώρες. Προς ώρα το κράτος συνίσταται όμως με τον νέο ΚΟΚ που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή θα είναι υποχρεωτικό και θα συνοδεύεται από διοικητικό πρόστιμο σε περίπτωση απουσίας του. Το να οδηγείς Ε.Π.Η.Ο χρειάζεται ενσυναίσθηση, σεβασμό, οδική παιδεία και πολιτισμός.» σημειώνει ο κ. Αποστολόπουλος.
Ιδιαίτερη αξία και τροφή για σκέψη έχει η τοποθέτησή του για το αν και κατά πόσο είμαστε έτοιμοι ως χώρα να δεχθούμε και να εντάξουμε με ένα κανονιστικό πλαίσιο την μετακίνηση με Ε.Π.Η.Ο όπως για παράδειγμα τα πατίνια. «Θα έπρεπε πρωτίστως στα σχολεία να διδάσκεται ως μάθημα η οδική ασφάλεια και να διδάσκεται ο ΚΟΚ με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας και όχι να γίνονται ημερίδες και εκπαιδευτικά προγράμματα με πρωτοβουλία από την Τροχαία, φορείς οδικής ασφάλειας και την θέληση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων. Μόνο τότε θα είναι έτοιμα τα παιδιά να κυκλοφορήσουν με ασφάλεια με τα πατίνια στους ελληνικούς δρόμους. Αρκεί να σημειώσω το παράδειγμα της Γερμανίας που για τις απλές μετακινήσεις με ποδήλατο τα παιδιά στα 12 έτη τους περνάνε εξετάσεις από την Τροχαία. Εδώ αρκεί να αγοράσει κάποιος ένα ηλεκτρικό πατίνι και με το έγγραφο αυτό μετακινείται. Βάζει και τα προαπαιτούμενα φώτα, φοράει και το φωσφοριζέ γιλέκο και μετακινείται με την σύσταση να φορά κράνος.»
«Έλεγχοι της Τροχαίας γίνονται καθημερινά και για τα Ε.Π.Η.Ο. Ισχύουν για όλους οι κανόνες και τα πρόστιμα. Κανείς δεν εξαιρείται από τους ελέγχους.» τονίζει ο κ. Αποστολόπουλος.
Πηγή Φωτογραφίας: UNSPLASH
Αναλυτικότερα, με βάση τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ισχύουν τα εξής:
Η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα είναι τα 25 χλμ./ώρα. Ανεξάρτητα πόσο ισχυρό είναι ένα ηλεκτρικό πατίνι, ο χρήστης πρέπει να συμμορφώνεται με το συγκεκριμένο όριο.
Οι χρήστες ηλεκτρικών πατινιών και λοιπών ΕΠΗΟ δεν επιτρέπεται να κινούνται σε οδούς που έχουν όριο ταχύτητας πάνω από 50 χλμ./ώρα. Κάτι που σημαίνει πως τα ηλεκτρικά πατίνια απαγορεύεται να κινούνται στις μεγάλες λεωφόρους, σε οδούς ταχείας κυκλοφορίας και φυσικά στην εθνική οδό.
Οι χρήστες απαγορεύεται να έχουν ακουστικά στα αυτιά τους και φυσικά να μιλάνε στο κινητό τηλέφωνο, παρά μόνο με ανοικτή ακρόαση.
Απαγορεύεται η μεταφορά δεύτερου ατόμου.
Όσο για τα πρόστιμα κυμαίνονται από 40 έως 200 ευρώ.
Ειδικότερα:
Όποιος οδηγεί ΕΠΗΟ με ταχύτητα πάνω από 25 χλμ./ώρα τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 40 €
Όποιος κυκλοφορεί σε οδούς που δεν επιτρέπεται τιμωρείται με 100 €
Όποιος οδηγεί ΕΠΗΟ και υπερβαίνει τα 35 χλμ./ώρα και όποιος το θέτει σε κυκλοφορία σε οδό που δεν επιτρέπεται τιμωρείται με πρόστιμο 100 και 200 €, αντίστοιχα.
Όποιος οδηγεί ΕΠΗΟ, κατά παράβαση της περ. β’ της παρ. 5Α, τιμωρείται με πρόστιμο 80 €.
«Άκρως επικίνδυνα τα παιδιά με τα πατίνια στους δρόμους»: Τι καταγγέλλουν οδηγοί στο Dnews
Πηγή Φωτογραφίας: UNSPLASH
«Είναι αδιανόητο να βλέπεις παιδιά κι εφήβους, να ελίσσονται με ταχύτητα ανάμεσα σε αυτοκίνητα και λεωφορεία χωρίς ψήγμα προστασίας.»
«Τα παιδιά με τα πατίνια στον δρόμο είναι μόνιμη εικόνα στους δρόμους της πόλης. Τα περισσότερα από αυτά τα παιδιά κυκλοφορούν νυχτερινές ώρες και τις περισσότερες φορές περνούν τους δρόμους αντίθετα κι είναι σε ένα πατίνι δύο άτομα. Δεν ξέρουν τα σήματα ούτε τoν ΚΟΚ. Πρώτα μαθαίνουμε στα παιδιά τους βασικούς κανόνες οδηγικής συμπεριφοράς, τα σήματα κι όταν φτάσουν στην ηλικία των 18 ετών τότε ας οδηγήσουν ένα αμάξι».
«Είμαι χρόνια οδηγός και θεωρώ ότι έχει παραγίνει η κατάσταση με τα παιδιά και τα ηλεκτρικά πατίνια. Τα όσα αντικρίζω καθημερινά είναι αδιανόητα και άκρως επικίνδυνα. Σου πετάγονται μπροστά από παντού, «γκαζωμένα» κιόλας. Από τα πεζοδρόμια, τους κάθετους δρόμους, πάνε ανάποδα στην κίνηση και κάνουν ελιγμούς για να αποφύγουν φανάρια και λοιπούς οδηγούς. Πρέπει να αναλάβει σοβαρά δράση η Τροχαία».
«Επιτρέπουν στο κάθε ανήλικο να καβαλάει ένα πατίνι και να βγαίνει σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας χωρίς κανέναν κανόνα ασφαλείας. Πρέπει να θρηνήσουμε παιδιά για να κινητοποιηθούν οι αρμόδιοι;»
Αυτά είναι μερικά από όσα μας δήλωσαν οδηγοί από διαφορετικά σημεία της Αττικής για την κατάσταση που επικρατεί στους δρόμους με τα ηλεκτρικά πατίνια
Χαρακτηριστική είναι και η δήλωση γονέα που όπως ανέφερε στο Dnews «Αρνούμαι να πάρω πατίνι στον 16χρονο γιο μου όσο κι αν εκείνος επιμένει ότι του χρειάζεται για τις μετακινήσεις στην προπόνηση, στο φροντιστήριο αλλά και στο σχολείο για να κερδίζει χρόνο και να ξεκουράζεται ανάμεσα στις δραστηριότητες. Τρέμω και μόνο στην ιδέα να του δώσω ένα ηλεκτρικό πατίνι και να του επιτρέψω κυκλοφορεί με αυτό στους δρόμους καρμανιόλα. Δεν είναι ό,τι δεν εμπιστεύομαι το παιδί μου. Φοβάμαι τον κάθε ασυνείδητο οδηγό που μιλάει στο κινητό και μόνο στο τιμόνι δεν έχει το νου του, αυτόν που παραβιάζει τα κόκκινα φανάρια και τα STOP. Θεωρώ ότι δεν είμαστε έτοιμοι ούτε ενημερωμένοι ως πολίτες για την μετακίνηση με τέτοια οχήματα ούτε για την συνύπαρξη στους δρόμους με τα κλασικά τύπου οχήματα».
Πηγή Φωτογραφίας: UNSPLASH
Παιδίατρος για ηλεκτρικά πατίνια: Κανένα παιδί χωρίς κράνος – Οι κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις κοστίζουν ζωές
Η οδήγηση πατινιού χωρίς κράνος είναι άκρως επικίνδυνη για την υγεία παιδιών και εφήβων γιατί εγκυμονείται πάντα ο κίνδυνος για σοβαρό τραυματισμό στο κεφάλι και κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις. «Ακόμα και σε ηπιότερες κακώσεις, οι συνέπειες του τραύματος στη φυσιολογική ανάπτυξη των γνωσιακών και κινητικών λειτουργιών μπορεί να είναι σημαντικές. Οι ανατομικές ιδιαιτερότητες των παιδιών τα καθιστούν πιο ευαίσθητα σε σχέση με τους ενήλικες όσον αφορά τον τραυματισμό του εγκεφάλου τους» εξηγεί ο παιδίατρος Μάριος Ανδρέου.
«Αυτό συμβαίνει επειδή αφενός το κεφάλι των παιδιών είναι δυσανάλογα μεγάλο σε σχέση με το σώμα τους, και αφετέρου η σταθερότητά του εξαρτάται περισσότερο από τους συνδέσμους παρά από τα οστά της αυχενικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης, σε αντίθεση με τους ενήλικες. Μετά από μια απλή κάκωση κεφαλής το παιδί διατηρεί τις αισθήσεις του, θυμάται επακριβώς τα γεγονότα πριν και μετά το συμβάν, δεν κάνει εμέτους και δεν εμφανίζει κανένα νευρολογικό σύμπτωμα. Αντιθέτως, μπορεί να εμφανίζει κεφαλαλγία, ζάλη ή να φέρει εξωτερικές κακώσεις, όπως ένα θλαστικό τραύμα στο τριχωτό της κεφαλής ή έναν μώλωπα, με ή χωρίς οίδημα των μαλακών μορίων (καρούμπαλο).Το χαρακτηριστικό σύμπτωμα της μέτριας και της βαριάς κάκωσης του εγκεφάλου είναι η μειωμένη επικοινωνία με το περιβάλλον συνοδευόμενη από έντονο πονοκέφαλο, εμέτους και νευρολογική συμπτωματολογία (αδυναμία άκρων, μουδιάσματα κτλ.)» συνεχίζει ο παιδίατρος.
Η συχνότερη βλάβη που αποκαλύπτεται στην αξονική τομογραφία εγκεφάλου είναι το οξύ υποσκληρίδιο αιμάτωμα, ενώ ακολουθεί η υπαραχνοειδής αιμορραγία και οι εγκεφαλικές θλάσεις.
«Δυστυχώς τα παιδιά με βαριά κάκωση κεφαλής, εκτός των πρωτογενών βλαβών του εγκεφάλου, έχουν και αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης δευτερογενών βλαβών (εγκεφαλικό οίδημα, αναπνευστική ανεπάρκεια και εγκολεασμός) λόγω αύξησης της ενδοκρανίου πιέσεως.» τονίζει ο κ. Ανδρέου.
Απαραίτητη προϋπόθεση η σωστή εφαρμογή του κράνους
Όπως επισημαίνει ο παιδίατρος κ.Ανδρέου «Οι γονείς εκτός από το να φοράει το παιδί πάντα κράνος θα πρέπει να μεριμνούν ώστε να φοράει και το σωστό μέγεθος ειδάλλως το κράνος από μόνο του δεν προσφέρει την μέγιστη ασφάλεια. Χωρίς τη σωστή εφαρμογή, ένα κράνος δεν μπορεί να προστατεύσει πλήρως το κεφάλι του παιδιού σας όπως σχεδιάστηκε να κάνει! Τα κράνη δεν πρέπει να πέφτουν πάνω στο κεφάλι ενός παιδιού, αλλά να παραμένουν σταθερά στη θέση τους, ακόμα και όταν το παιδί σας είναι εν κινήσει. Εάν ένα κράνος δεν έχει το σωστό μέγεθος, δεν θα μείνει στη θέση του και δεν μπορεί να προστατεύσει σωστά το κεφάλι του παιδιού σας σε περίπτωση σύγκρουσης ή πτώσης στο έδαφος»
ΠΗΓΗ: https://www.dnews.gr/