Στη Βουλή μίλησε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης στη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου για την Αναβάθμιση του Σχολείου.
Μετά τη χθεσινή συζήτηση «επί της αρχής»του νομοσχεδίου, που επιφέρει αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, από το μεσημέρι διεξάγεται συζήτηση «επί των άρθρων» και – αργότερα σήμερα – η ψήφιση του νομοσχεδίου. Ονομαστική ψηφοφορία, επί της αρχής και επί ορισμένων άρθρων, έχει ζητήσει το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας.
Τι είπε για την ΑΟΖ με Ιταλία
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκίνησε την ομιλία του αναφερόμενος στη συμφωνία για την ΑΟΖ με την Ιταλία κάνοντας λόγο για μία θετική εξέλιξη. Σημείωσε ότι με οδηγό το διεθνές δίκαιο και το δίκαιο της θάλασσας αναγνωρίστηκε με τον πιο επίσημο τρόπο ότι τα νησιωτικά εδάφη έχουν κυριαρχικά δικαιώματα όπως και τα χερσαία, ενώ τόνισε ότι η συμφωνία με την Ιταλία είναι «ένα διεθνές γεγονός που αποκαθιστά σαφείς κανόνες στη θάλασσα της Μεσογείου και γράφεται πλέον ως ιστορικό πολιτικό και νομικό δεδομένο για ολόκληρη την περιοχή». «Με την Ιταλία πετύχαμε τα νερά που μας ενώνουν να τα κάνουμε ήρεμα νερά μία εστία ειρήνης και συνεργασίας για το κοινό συμφέρον», συνέχισε ο κ. Μητσοτάκης και ευχήθηκε τέτοιες διμερείς συνθήκες να βρουν γόνιμη συνέχεια και μεταξύ άλλων κρατών της περιοχής.
«Η συμφωνία αυτή αποτελεί υπόδειγμα συνεννόησης, που αντιμετωπίζει μια εκκρεμότητα δεκαετιών & καθορίζει σαφείς κανόνες στη θάλασσα της Μεσογείου», είπε ο κ. Μητσοτάκης και σημείωσε ότι «η χτεσινή εξέλιξη δεν ήρθε ούτε ξαφνικά ούτε τυχαία, είναι αποτέλεσμα συστηματικής και αθόρυβης δουλειάς που αποδεικνύει ότι η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να έχει εθνική αυτοπεποίθηση γιατί έχει πάντα μαζί της το διεθνές δίκαιο. Έχει δίπλα της πολλούς και ισχυρούς συμμάχους έχει και μέσα της την γνώση την υπερηφάνεια και την δύναμη να υπερασπίζεται τα δικαιώματα της οπότε πρέπει όπου πρέπει και όπως πρέπει».
Τέλος, ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι χαίρεται για το γεγονός ότι ουσιαστικά το σύνολο του πολιτικού κόσμου της χώρας χαιρέτησε αυτή τη συμφωνία και σημείωσε ότι σε αυτά τα ζητήματα δεν πρέπει να υπάρχουν ανούσιες διαφορές και κομματικές εντάσεις. «Εύχομαι το κλίμα αυτό της εθνικής συναίνεσης που πάντα να ζητώ να διατηρηθεί και γιατί όχι να επεκταθεί και σε άλλα αντικείμενα όπως το ζήτημα της παιδείας το οποίο συζητούμε σήμερα», είπε.
Για το νομοσχέδιο για την Παιδεία
Συνεχίζοντας ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στο νομοσχέδιο για την παιδεία και ευχαρίστησε τους εκπαιδευτικούς για την στάση τους την περίοδο του κορωνοϊού στα σχολεία και στα πανεπιστήμια. Λειτούργησαν όλοι με ζήλο και με ωριμότητα, σχολίασε.
Αναφερόμενος στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση είπε ότι αποτελεί ένα εξαιρετικά χρήσιμο συμπληρωματικό εργαλείο. «Η πανδημία δημιούργησε μια παρακαταθήκη γνώσης αλλά και γνωστικού αντικειμένου πάνω στην οποία πρέπει να την χτίσουμε για να δυναμώσουμε κι άλλο την εξ αποστάσεως εκπαίδευση είτε μιλάμε για την συμπληρωματική επιμόρφωση μαθητών και φοιτητών είτε μιλάμε για την ουσιαστική επιμόρφωση των δασκάλων και των καθηγητών», είπε και τόνισε ότι η επένδυση στην παιδεία αποτελεί όρο εθνικής επιβίωσης.
Σύμφωνα με τον κ. Μητσοτάκη η πανδημία απέδειξε ότι δεν υπάρχει αποτελεσματικό κράτος χωρίς οι αποφάσεις να εδράζονται στην επιστημονική γνώση. «Θέλουμε ένα σύστημα εκπαίδευση υψηλών προσδοκιών και υψηλών απαιτήσεων», είπε.
Παράλληλα, ο κ. Μητσοτάκης παρατήρησε ότι η επιδημία του κορωνοϊού καθυστέρησε την εισαγωγή του ν/σ στη Βουλή, αλλά δεν εμπόδισε τον διάλογο με τους φορείς και τη δημόσια διαβούλευση. «Παρά τις ρητορικές εξάρσεις περί δημοκρατίας σε καραντίνα, ο κοινοβουλευτισμός λειτούργησε και λειτουργεί», σχολίασε ο πρωθυπουργός.
«Αναρωτιέμαι αν υπάρχει ουσιαστική διαφορετική άποψη για το πώς πρέπει να αναμορφώσουμε το [σχολικό] πρόγραμμα για παιδιά που θα μπουν στην Α’ δημοτικού το 2020 και θα ολοκληρώσουν τον 12ετή κύκλο εκπαίδευσης το 2032», δήλωσε ο κ. Μητσοτάκης.
Σχετικά με τη διδασκαλία ξένης γλώσσας στο νηπιαγωγείο είπε ότι άκουσε τα επιχειρήματα «που στην καλύτερη περίπτωση θα χαρακτηρίσω παντελώς ανυπόστατα». «Δεν γνωρίζουμε σε αυτή την αίθουσα ότι ο εγκέφαλος των παιδιών και η δυνατότητα μάθησης αναπτύσσεται σε πολύ μικρή ηλικία;», διερωτήθηκε.
«Δεν καταλαβαίνω γιατί το σχολείο να μη διδάσκει και ήθος, δηλαδή δικαιώματα και υποχρεώσεις;», είπε σχετικά με τις αντιδράσεις για το ζήτημα της αναγραφής της διαγωγής στον τίτλο σπουδών.
Όσον αφορά στα πρότυπα σχολεία είπε ότι δίνουν τη δυνατότητα σε μαθητές με ιδιαίτερες δεξιότητες να ανταγωνιστούν άλλα παιδιά με ιδιαίτερες δεξιότητες. «Γιατί τα παιδιά αυτά να μην έχουν σήμερα τη δυνατότητα να πάνε σε ένα πρότυπο σχολείο, μαζί με άλλα παιδιά που έχουν αντίστοιχες δυνατότητες;», διερωτήθηκε και τόνισε ότι το πειραματικό σχολείο κάνει κάτι διαφορετικό.
«Εξακολουθώ να μην αντιλαμβάνομαι αυτή την επιμονή για μη ενίσχυση των πρότυπων σχολειών. Εκτός αν το πρόβλημα είναι η αξιολογηση. Γιατί, ναι, θα έχουν αυξημένη αξιολόγηση. Πόσο μεγάλος μπορεί να είναι ο φόβος σας για την αξιολόγηση;», συνέχισε ο πρωθυπουργός.
Για την τριτοβάθμια εκπαίδευση είπε ότι σήμερα οι μεταρρυθμίσεις μας πλαισιώνονται με τον εκσυγχρονισμό της εκλογής των διοικήσεων των πανεπιστημίων, του πλαισίου μετεγγραφών φοιτητών. «Γιατί είναι κακό σήμερα να έχουμε περισσότερες φοιτητικές εστίες για τα περιφερειακά πανεπιστήμια, για δωρεάν στέγαση, ώστε να μην έχουμε πολλές μετεγγραφές;», είπε επίσης.
Παράλληλα, σημείωσε την επιθυμία προσέλκυσης στην Ελλάδα ξένων φοιτητών που θα πληρώνουν δίδακτρα.
Καταλήγοντας ο πρωθυπουργός διάβασε από το βήμα της Βουλής λόγια του Αλέξανδρου Δελμούζου από το 1925 σύμφωνα με τα οποία «Το σχολείο έχει την πεποίθηση πως όταν ο απόφοιτός του βγει στην κοινωνία δεν θα λειτουργεί εναντίον της ολότητας, σε όποια κοινωνική τάξη κι αν ανήκει». «Δεν θα άλλαζα ούτε μια τελεία», σχολίασε σχετικά.