Ο ανάδοχος στο διαγωνισμό για την παραχώρηση του Αερολιμένα «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» αναμένεται να ανακηρυχθεί το αργότερο το Μάιο ενώ η σύμβαση παραχώρησης θα κυρωθεί από τη Βουλή, αν δεν υπάρξουν προσφυγές, το δεύτερο εξάμηνο του 2024.
Το χρονοδιάγραμμα αυτό αναφέρει η ενημερωτική ιστοσελίδα insider.gr σε ρεπορτάζ για την παραχώρηση των 22+1 περιφερειακών αεροδρομίων. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ στόχος της παραχώρησης είναι η αύξηση της επιβατικής κίνησης άνω του 40%, έως το 2030, σε σχέση με τα τρέχοντα επίπεδα των 2,2 εκατομμυρίων επιβατών ανά έτος
Για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας το ρεπορτάζ αναφέρει: ««στον διαγωνισμό που “τρέχει” για την μακροχρόνια παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας, στις αρχές του 2024, και εντός του πρώτου 6μήνου, θα γίνει η υποβολή τελικών προσφορών (ίσως στο Q1) και η επιλογή προσωρινού αναδόχου. Η διαδικασία αυτή εκτιμάται έως την περίοδο Απριλίου – Μαΐου 2024. Στο β’ «μισό» του 2024 εκτιμάται ότι, υπό καλές προϋποθέσεις και συνθήκες, θα λάβει χώρα η κύρωση με νόμο της σύμβασης παραχώρησης ώστε να γίνει η έναρξη κατασκευής των έργων. Μάλλον, η «πυρήνας» των εξελίξεων προβλέπεται για τα τέλη του επόμενου έτους καθώς αυτές οι διαδικασίες απαιτούν και εύλογο χρόνο ωρίμανσης. Άλλωστε, ο διαγωνισμός είναι σαφώς πιο προχωρημένος.
Οσον αφορά στις διαδικασίες για τα υπόλοιπα 22 περιφερειακά αεροδρόμια, ήδη έχει πραγματοποιηθεί η υπογραφή της σύμβασης ανάμεσα σε Υπερταμείο και συμβούλους. Εξ αυτών, η Eurobank είναι ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος, η Doxiadis Associates Consultants on Development and Ekistics SA ο τεχνικός και η Your Legal & Partners μαζί με Δρακόπουλος – Βασαλάκης (Δικηγορικό γραφείο) οι νομικοί σύμβουλοι, ήτοι μια ισχυρή κοινοπραξία συμβούλων. Οι Σύμβουλοι θα αποτυπώσουν και αξιολογήσουν την παρούσα κατάσταση στα αεροδρόμια, και στη συνέχεια – λαμβάνοντας υπ’ όψιν το ύψος των απαιτούμενων επενδύσεων, εκτιμώμενων εξόδων, κόστους και εκτιμώμενων εσόδων και αεροπορικής κίνησης, θα κάνουν προτάσεις με τις προτεινόμενες εναλλακτικές δομές, πλαίσιο αξιοποίησης και προτιμητέα διαγωνιστική διαδικασία. Εκτιμάται ότι θα προχωρήσει ο διαγωνισμός σε ένα cluster και με μοντέλο που προσομοιάζει σε ΣΔΙΤ ή μάλλον καλύτερα, ένα υβριδικό μοντέλο Παραχώρησης.
Εν συνεχεία, μάλλον στο πρώτο 6μηνο 2024 θα γίνει η διαδικασία επισκέψεων και αποτύπωσης – αξιολόγησης του project, η κατάρτιση προτάσεων για τη βέλτιστη δομή παραχώρησης, για το business plan και το financial model κ.α. Εφόσον όλα πάνε βάσει σχεδιασμού, μπορεί στο τέλος α’ εξαμήνου να δοθεί η έκκριση έναρξης διαγωνισμού, ήτοι της α’ φάσης. Η οποία θα ολοκληρωθεί, κατ’ εκτίμηση, στο β’ εξάμηνο του 2024 με την ανάδειξη των προεπιλεγέντων επενδυτών.
Προφανώς, υπό αυτά τα δεδομένα, η έναρξη της β’ φάσης του διαγωνισμού για την παραχώρηση των 22 assets πάει για το 2025, έτος στο οποίο θα έχουμε και επιλογή προσωρινού αναδόχου, μάλλον στο τέλος της χρονιάς.
Όπως και πρόσφατα έγραψε το insider.gr, υπενθυμίζεται ότι στις 15 Δεκεμβρίου 2022, η ΕΕΣΥΠ παρέλαβε τους Φακέλους Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος από τέσσερις ενδιαφερόμενους επενδυτές για την παραχώρηση του δικαιώματος διοίκησης, διαχείρισης, λειτουργίας, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένος Καλαμάτας. Kατόπιν απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Υπερταμείου, στις 17 Ιουλίου εγκρίθηκε η συμμετοχή και των 4 υποψήφιων διεκδικητών στη β’ φάση του διαγωνισμού.
Το αεροδρόμιο που βρίσκεται στο επίκεντρο και λόγω Costa Navarino, αλλά και της γενικότερης έκρηξης των παραθεριστικών κατοικιών στη Μεσσηνία και της ευρύτερης προβολής της Καλαμάτας, διεκδικούν μεγάλοι όμιλοι και συγκεκριμένα τα σχήματα των:
- ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Egis – Aeroports de la cote d’Azur (Egis 45%, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις 45%, Aeroports de la cote d’Azur 10%),
- Fraport – Delta – Pileas (Fraport AG 51%, Delta Airport Investments 24,5%, Pileas 24,5%, η τελευταία του ομίλου Κωνσταντακόπουλου),
- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ 51%, GMR Airports Limited 49%) και
- MΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – Corporation America Airports (ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ 70%, Corporation America Airports 30%).
Στη φάση που βρισκόμαστε θα προσδιοριστεί η ακριβής διάρκεια της παραχώρησης (διότι ο διαγωνισμός κάνει γενικά λόγο για παραχώρηση περί τα 40 έτη), καθώς και άλλες κρίσιμες συμβατικές ρυθμίσεις. Σημειώνεται ότι το Υπερταμείο δύναται, κατά την απόλυτη διακριτική του ευχέρεια, να συμμετάσχει στο μετοχικό κεφάλαιο του παραχωρησιούχου με μειοψηφικό ποσοστό συμμετοχής, το οποίο δεν θα ξεπερνάει το 15% του μετοχικού του κεφαλαίου. Ο βασικός στόχος του Υπερταμείου, μέσω της παραχώρησης του αεροδρομίου της Καλαμάτας, είναι η αναβάθμιση, εκσυγχρονισμός και επέκταση των υποδομών του αεροδρομίου και ιδίως του κτιρίου επιβατών (terminal).»