“Ο οδικός άξονας Πατρών – Πύργου αποτελεί έργο ζωτικής σημασίας για τους πολίτες της Δυτικής Πελοποννήσου. Η ολοκλήρωσή του, δεν αποτελεί πλέον μόνο ζήτημα βελτίωσης της συνδεσιμότητας των εξυπηρετούμενων περιοχών, αλλά, και οδικής ασφάλειας. Το πλήθος των θανατηφόρων ατυχημάτων στην περιοχή καταδεικνύει την κρισιμότητα του έργου.
Επί 40 χρόνια το έργο βρισκόταν σε εκκρεμότητα και μόνο την τελευταία τετραετία, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, έπειτα από μαραθώνιες προσπάθειες ξεκίνησε η υλοποίηση του έργου. Το σχέδιο για την κατασκευή του οδικού άξονα Πατρών – Πύργου προέβλεπε την κατασκευή αυτοκινητόδρομου με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστική νησίδα, έχοντας ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023. Το έργο είχε λάβει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την χρηματοδότησή του και περιελάμβανε οχτώ εργολαβίες. Εξ αυτών, οι πέντε είχαν ήδη δημοπρατηθεί και εκτελούνταν, η μια επρόκειτο να συμβασιοποιηθεί μετά από σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας και οι άλλες δύο ήταν στο στάδιο της επιλογής επιλαχόντα αναδόχου, ύστερα από την έκπτωση του αρχικού μειοδότη. Έως σήμερα, οι προβλεπόμενες από το νόμο διαδικασίες για την ανάθεση των ανωτέρω δύο εργολαβιών δεν έχουν ξεκινήσει, με ευθύνη πλέον της κυβέρνησης της Ν.Δ.
Επίσης το έργο αναβάθμισης του οδικού δικτύου Πύργος – Καλό Νερό, δημοπρατήθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και προβλεπόμενη ολοκλήρωση του έργου το 2021.
Σε ότι αφορά το έργο αναβάθμισης του οδικού άξονα Καλό Νερό – Τσακώνα, ένα έργο που όπως φαίνεται είναι ώριμο μελετητικά, έργο πνοής και πάγιο αίτημα των κατοίκων της Μεσσηνίας, το οποίο θα αποτελέσει την διασύνδεση της Ολυμπίας Οδού με τον Μωρέα, με άμεση θετική επίπτωση στην οδική ασφάλεια, δεν υπάρχει ακόμη καμία δημόσια τοποθέτηση από μεριάς του Υπουργείου Υποδομών και των υπηρεσιακών παραγόντων κατά πόσο υπάρχει βούληση να προχωρήσει.
Επειδή η επιλογή της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών να παγώσει τις πληρωμές των έργων που υλοποιούνται από τον Απρίλιο και να ακυρώσει όλες τις εργολαβίες στον αυτοκινητόδρομο Πάτρας-Πύργου συνεπάγεται νέες καθυστερήσεις, διακινδυνεύοντας απώλεια κονδυλίων που έχουν εξασφαλιστεί από το τρέχον ΕΣΠΑ, καθώς και μεγάλες αποζημιώσεις στους αναδόχους τους. Γεγονός που δεν είναι «μεμονωμένο» αφού το Υπουργείο την ίδια λογική ακολουθεί και στον ΒΟΑΚ και στα έργα του Μετρό Θεσσαλονίκης και σε άλλα μεγάλα έργα, με επιπτώσεις στην Ανάπτυξη και αποτέλεσμα, όπως είδαμε, στην κατάρρευση του ΠΔΕ.
Επειδή οι πρόσφατοι «σχεδιασμοί» της ηγεσίας του Υπουργείου Μεταφορών προβλέπουν ότι η Ολυμπία Οδός θα αναλάβει με απευθείας ανάθεση την κατασκευή και διαχείριση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, γεγονός που θα επιφέρει περαιτέρω καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου και πλέον θεωρείται αδύνατον να ολοκληρωθεί μέχρι το 2023. Άλλωστε με πρόσφατες δηλώσεις του ο Υπουργός Υποδομών τονίζει:
«… Έχουμε μπροστά μας το κρίσιμο στάδιο της έγκρισης όλων των παραπάνω από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όπως είναι γνωστό, έχουμε ήδη κάνει προκαταρκτικές συζητήσεις μαζί της, πλέον το αίτημα είναι και επίσημο και περιμένουμε στους επόμενους μήνες, το οριστικό ΟΚ. Πιστεύω ότι θα το λάβουμε. Αν όχι, θα αναγκαστούμε να πάμε σε νέο διαγωνισμό. Πάλι θα γίνει το έργο. Αλλά θα πάρει παραπάνω χρόνο η διαδικασία.»
Επειδή τα «ευχολόγια» δεν διασφαλίζουν την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον ανασχεδιασμό του έργου, ενώ μία πιθανή επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού θα προκαλέσει νέες τεράστιες καθυστερήσεις.
Επειδή η άμεση και χωρίς καμία καθυστέρηση υλοποίηση του έργου αποτελεί καθολικό αίτημα των κατοίκων των νομών Ηλείας, Mεσσηνίας και Αχαΐας αλλά και όλης της Δυτικής Πελοποννήσου όπως φαίνεται και με την αποστολή ψηφίσματος προς τους βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου, το οποίο υπογράφουν 10.254 πολίτες.
Επειδή κάθε επιπλέον ημέρα καθυστέρησης του έργου θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια και τις ζωές των πολιτών.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Ποιο είναι το ακριβές αίτημα που καταθέσατε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή;
Στην περίπτωση μη έγκρισης από την Ε.Ε. της απευθείας ανάθεσης του έργου στην Ολυμπία Οδό και εκ νέου προκήρυξης του διαγωνισμού, για πότε μετατίθεται η παράδοση του έργου;
Έχετε λάβει υπόψη σας τις χρονικές καθυστερήσεις που θα επιφέρουν ενδεχόμενες δικαστικές προσφυγές των ήδη εγκατεστημένων εργολάβων και τις αποζημιώσεις που θα διεκδικήσουν;
Πότε αναμένεται να ξεκινήσει και ποιο το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου αναβάθμισης του οδικού δικτύου Πύργος-Καλό Νερό;
Ποια είναι η βούληση του Υπουργείου Υποδομών για την υλοποίηση του έργου αναβάθμισης του οδικού άξονα Καλό Νερό – Τσακώνα και ποιοι θα είναι οι τρόποι χρηματοδότησής του;”
Οι ερωτώντες βουλευτές
Χαρίτσης Αλέξανδρος (Αλέξης)
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σια)
Αραχωβίτης Σταύρος
Βαρεμένος Γεώργιος
Βασιλικός Βασίλειος
Bέττα Καλλιόπη
Γκιόλας Ιωάννης
Δραγασάκης Ιωάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Καλαματιανός Διονύσιος
Καρασαρλίδου Φρόσω
Κασιμάτη Νίνα
Καφαντάρη Χαρά
Μαμουλάκης Χαράλαμπος
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Παπανάτσιου Αικατερίνη
Πέρκα Θεοπίστη
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Σαρακιώτης Ιωάννης
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
Σκουρολιάκος Παναγιώτης
Tζούφη Μερόπη
Φάμελλος Σωκράτης
Φωτίου Θεανώ
Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης
Χρηστίδου Ραλλία