Ενα θραύσμα ομορφιάς αποτελούν οι Μονόλιθοι στην Πλάτσα της Μάνης, σε ένα τοπίο με βαθιά αρχέγονη δύναμη, αυθεντικό τόσο στη Μάνη, όσο και στον κόσμο.
Αυτή είναι η παλέτα των αρχιτεκτόνων Ηρα Δεσύπρη και Αριστείδη Μησιάρη για το έργο «Μονόλιθοι», που τους χάρισε ένα διεθνές βραβείο A+ τα οποία απονέμονται από το Architizer, ένα κορυφαίο website design και αρχιτεκτονικής με έδρα τη Νέα Υόρκη.
Η ονομασία ιδέα του έργου «Μονόλιθοι» εμπνέεται από ένα ιδιαίτερο Μανιάτικο οικιστικό χαρακτηριστικό, τα Ξεμόνια.
Τα Ξεμόνια, μοναχικοί πύργοι ή μικρά οικιστικά σύνολα έστεκαν μοναχικά στο τραχύ τοπίο της Μάνης και λειτουργούσαν ως καταφύγια ή παρατηρητήρια.
Η λέξη ξεμόνι μάλιστα προέρχεται από το ξεμοναχιασμένος. Η ανάγκη για καλύτερη εποπτεία μιας περιοχής ή ο εκτοπισμός μιας οικογένειας από έναν οικισμό ως σημάδι υποταγής οδηγούσε να χτίζονται πύργοι που χρησίμευαν ως παρατηρητήρια ή καταφύγια και εκτός των κύριων οικισμών.
Οι λιθόκτιστοι πύργοι από μακριά μοιάζουν σαν ένα ακόμα στοιχείο του τόπου, σαν μονολιθικές εξάρσεις του εδάφους. Το οικιστικό συγκρότημα των δύο κατοικιών έρχεται να οργανώσει μια δυναμική χάραξη στο οικόπεδο που οριοθετεί τις θέσεις, τους χώρους στάθμευσής και τις εισόδους των κατοικιών. Τα σύγχρονα πυργόσπιτα αναπτύσσονται σε στενή σχέση με το φυσικό ανάγλυφο αποτελώντας αναπόσπαστο στοιχείο του τόπου.
Μονόλιθοι, δύο μοναχικοί πύργοι στη Μάνη.
Η πέτρινη μάζα συμμετέχει σχεδιαστικά και δομικά στην διαμόρφωση των υψομετρικών διαβαθμίσεων και των ζωνών που αποτελούν τους ζωτικούς χώρους διημέρευσης των κατοικιών.
Η σύνθεση ολοκληρώνεται με δυο δυναμικές εξάρσεις που εκφράζονται με την μορφή πύργων και αποτελούν το σημείο αναφοράς για κάθε κατοικία.
Οι δυο κατοικίες που αποτελούνται από τρία υπνοδωμάτια δεν αναπτύσσονται ανεξάρτητα μέσα στο οικόπεδο αλλά αποτελούν ένα σύνολο, δίνοντας από μακριά μια μοντέρνα επαν-ερμηνεία των παραδοσιακών ξεμονιών.
Σχεδιασμένο για να ολοκληρωθεί το Πάσχα του 2021, όπως αναφέρουν οι αρχιτέκτονες Ηρα Δεσύπρη και Αριστείδης Μησιάρης στο iefimerida, οι Μονόλιθοι έχουν γίνει μέρος του τόπου της Μάνης, που ήταν και η μεγαλύτερη πρόκληση για τους ίδιους κατά τον σχεδιασμό.