Λαµβάνω αφορµή από το κατατεθέν προς δηµόσια διαβούλευση Πολυνοµοσχέδιο για την Παιδεία –
22/4/2020- για να επισηµάνω κάποιες µη άριστες τακτικές κάποιων φερόµενων ως αρίστων. Τα
προηγούµενα χρόνια επί κυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α, η τότε αξιωµατική αντιπολίτευση και νυν
κυβέρνηση της ΝΔ είχε εξαπολύσει προπαγάνδα κατά της πολιτικής της Κυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α για
την παιδεία και ειδικά για τη λειτουργία των Πρότυπων και Πειραµατικών Σχολείων, διαδίδοντας ότι
η πολιτική ΣΥ.ΡΙΖ.Α για την παιδεία καταργεί τα Πρότυπα και Πειραµατικά σχολεία και απαξιώνει
την αριστεία. Μάλιστα η ‘αριστεία’ χρησιµοποιήθηκε ως προµετωπίδα της εκλογικής πολιτικής του
νυν κυβερνώντος κόµµατος. Τώρα διαδίδεται ότι µε το τρέχον Πολυνοµοσχέδιο που προτάθηκε από
το Υπουργείο στις 22/4/2020 προς διαβούλευση ‘επανιδρύονται’ τα Πρότυπα και Πειραµατικά
σχολεία. Δεν έχω σκοπό να υποστηρίξω την πολιτική ΣΥ.ΡΙΖ.Α για την παιδεία. Διαφωνώ σε πολλά
σηµεία µε την πολιτική που ασκήθηκε, µε κυριότερο την εν µία νυκτί, δίχως κανέναν έλεγχο ή
αξιολόγηση, ονοµασία των ΤΕΙ ως ΑΕΙ. Αντίστοιχα διαφωνώ και µε την εν µία νυκτί αναγνώριση
ισοτιµίας επαγγελµατικών δικαιωµάτων ιδιωτικών κολλεγίων από την νυν Υπουργό, την ‘αριστεία’
των οποίων διαπιστώσαµε τις προηγούµενες ηµέρες από τα παρεχόµενα προγράµµατα τηλεκατάρτισης των 600 ευρώ. Ωστόσο λαµβάνω το θέµα ως αφορµή για να επισηµάνω ότι η αριστεία
δεν προάγεται όταν κανείς δεν µιλά την αλήθεια. Επί κυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α η εισαγωγή µαθητών
στα Πρότυπα Σχολεία κρινόταν κατόπιν πολύ ανταγωνιστικών εξετάσεων για τις οποίες οι µαθητές
προετοιµάζονταν στις τελευταίες τάξεις του Δηµοτικού. Έχω ιδία γνώση καθώς η κόρη µου εισήχθη
στο Πρότυπο Γυµνάσιο Αναβρύτων τη χρονιά 2017 διαγωνιζόµενη για µία από τις 75 θέσεις µεταξύ
περισσότερων των 800 συν-διαγωνιζόµενων µαθητών. Η επιλογή των αρίστων, κατόπιν εξετάσεων,
για να φοιτήσουν στα Πρότυπα Σχολεία ουδέποτε καταργήθηκε επί Κυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Η δε
επιλογή των εκπαιδευτικών των Προτύπων Σχολείων πάντοτε γινόταν µεταξύ υποψηφίων µε
αυξηµένα ακαδηµαϊκά και διδακτικά προσόντα. Η πλειονότητα των εκπαιδευτικών των Προτύπων
Σχολείων κατέχει τίτλο Διδακτορικού Διπλώµατος, τίτλο Μεταπτυχιακού Διπλώµατος και πλούσια
διδακτική εµπειρία.
Όσον αφορά τα Πειραµατικά Σχολεία, επί Κυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α η εισαγωγή εύλογα γινόταν µε
κλήρωση, καθώς στα Πειραµατικά Σχολεία οι νέες µέθοδοι διδασκαλίας οφείλουν να δοκιµάζονται
σε τυχαίο δείγµα µαθητών και όχι σε επιλεγµένο δείγµα αρίστων µαθητών. Άλλωστε η εισαγωγή των
µαθητών στα Πειραµατικά Σχολεία µε κλήρωση προτείνεται και από το τρέχον, προς διαβούλευση,
Πολυνοµοσχέδιο.
1 Η Ελένη Μανωλακάκη είναι επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του
Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Μεγάλη φασαρία είχε προκληθεί για κάποιο ρηθέν του κου Μπαλτά περί ‘αριστείας’ και ‘ρετσινιάς’
όταν τελούσε Υπουργός Παιδείας. Επειδή είχα την τύχη να γνωρίσω τον κο Μπαλτά και ως δάσκαλο
και ως συνάδελφο, ο οποίος µεταξύ άλλων διακρίσεων και βραβείων έχει λάβει και το βραβείο
εξαίρετης πανεπιστηµιακής διδασκαλίας (2010), οφείλω να καταθέσω πως όποιος γνωρίζει τον κο
Μπαλτά γνωρίζει το χιούµορ του.
Κατά την πρώτη του οµιλία στο Ελληνικό Κοινοβούλιο ως Πρωθυπουργός, ο κος Μητσοτάκης είχε
ανακοινώσει την Ίδρυση νέων Προτύπων Σχολείων σε όλους τους νοµούς της χώρας. Χαιρετούµε και
αναµένουµε την υλοποίηση αυτής της εξαγγελίας. Θα πρέπει όµως να λάβουµε όµως υπόψη ότι σε
αυτή τη σχολική χρονιά υπό την νυν ηγεσία του Υπουργείου, σε πολλά σχολεία της χώρας
συµπεριλαµβανοµένων των Προτύπων Σχολείων, δεν είχαν καθόλου διδαχθεί κάποια µαθήµατα έως
και τον Δεκέµβριο του 2019, διότι δεν είχαν γίνει διορισµοί των εκπαιδευτικών. Με τέτοιον τρόπο
άραγε θα λειτουργήσουν τα νέα Πρότυπα Σχολεία;
Θεωρώ ότι όλη η φασαρία περί αριστείας αποτέλεσε ένα επινόηµα της αντιπολιτευτικής τακτικής της
ΝΔ. Αυτή και τέτοιου είδους τακτικές δεν τιµούν ούτε τους φέροντες την τακτική, ούτε τους
αποδέκτες της. Οι άριστοι µιλούν την αλήθεια.