Πάνω από 1 δισ. ευρώ εκτιμάται ότι θα κοστίσει, εφόσον βέβαια εξασφαλιστεί χρηματοδότηση και προχωρήσουν οι διαδικασίες για το «ορφανό» τμήμα μετά τον Πύργο, το σύνολο του νέου αυτοκινητόδρομου «Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα». Το πρώτο «κομμάτι» του, ο οδικός άξονας «Πάτρα – Πύργος», ως γνωστόν υλοποιείται από τις εγχώριες κατασκευαστικές εταιρείες ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ, στο πλαίσιο της ενοποίησης στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, με ορίζοντα ολοκλήρωσης στο τέλος 2025 (τμηματικά θα έχουν παραδοθεί έως τότε μέρη του έργου).
Αναφορικά, όμως, με το υπόλοιπο τμήμα, τον οδικό άξονα «Πύργος – Κόμβος Αλφειού – Καλό Νερό – Τσακώνα», ενταγμένο επίσης στο έργο παραχώρησης, που λόγω χρηματοδοτικών και περιβαλλοντικών προβλημάτων έμεινε εκτός σχεδίων και «παγωμένο», το κόστος της πιο «φθηνής» λύσης υπολογίζεται σε πάνω από 700 εκατ. ευρώ, βάσει και όσων σχετικά πρόσφατα είχε αναφέρει ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος. Κατά συνέπεια, μαζί με συμπληρωματικές δράσεις, αν τελικά φτάσουμε στο σημείο να γίνει το σύνολο του οδικού άξονα από Πάτρα έως Τσακώνα, ο προϋπολογισμός θα ανέλθει σε δυσθεώρητα ύψη. Αν, δε, τελικά το κόστος δεν μείνει στα… μετριοπαθή ύψη (υπερδιπλάσια του τμήματος «Πάτρα – Πύργος») και ξεφύγει περαιτέρω, τότε προφανώς μιλάμε για ακόμα μεγαλύτερο προϋπολογισμό από Πάτρα έως Τσακώνα που θα ξεπεράσει αρκετά το 1 δισ. Ωστόσο, για την ώρα έχουμε «ασκήσεις επί χάρτου», ενώ παλιότερα έχει γίνει αναφορά για προτεραιοποίηση τμημάτων, όπως π.χ. από τον Πύργο έως τον Αλφειό.
Τέλος του 2025 έτοιμος (συνολικά) ο αυτοκινητόδρομος «Πάτρα – Πύργος»
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έσπευσε αφενός να σκιαγραφήσει το χρονοδιάγραμμα για το τμήμα «Πάτρα – Πύργος», αφετέρου να δώσει… προσδοκίες ότι ο δρόμος θα έχει και συνέχεια έως την Τσακώνα, υπό προϋποθέσεις. Αναφορικά με το ώριμο οδικό έργο του «Πάτρα – Πύγρος», μήκους σχεδόν 75 χλμ., οι εργασίες κατασκευής στον Αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος, για τα 65 χλμ., προβλέπεται να ολοκληρωθούν στις 31 Ιουλίου 2025. Αφορούν στο οδικό τμήμα Πύργος – Αλισσός, το οποίο θα αποδοθεί άμεσα σε χρήση και λειτουργία. Το υπολειπόμενο οδικό τμήμα: Αλισσός – Μιντιλόγλι, μήκους 10 χλμ., προβλέπεται να ολοκληρωθεί στις 30 Νοεμβρίου 2025 και τότε θα αποδοθεί σε χρήση και λειτουργία το σύνολο του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος.
Στο ενοποιημένο κυβερνητικό πρόγραμμα για φέτος γίνονταν αναφορά ότι «ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος είναι ενταγμένος στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο ανάπτυξης αυτοκινητοδρόμων. Το έργο περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της κατασκευής του τμήματος Πάτρα – Πύργος μήκους 75 χλμ. μέσω Σύμβασης Παραχώρησης. Η λειτουργία του έργου αναμένεται ότι θα συμβάλει δραστικά στην ασφάλεια των οδικών μετακινήσεων και μεταφορών, θα μειώσει τα ατυχήματα, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα ταχύτερες και οικονομικότερες μετακινήσεις. Εντός του 2025 το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί (από τους ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΑΒΑΞ, στο β’ τρίμηνο η υλοποίηση 85% του αντικειμένου του έργου, δ’ τρίμηνο η λειτουργική παράδοση του Αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος). Το έργο, σε πιο άμεσο επίπεδο, αφορά κατοίκους και επισκέπτες των Νομών Αχαΐας, Ηλείας, επιχειρήσεις που διακινούν προϊόντα μέσω του οδικού δικτύου».
Επισημαίνεται ότι με απόφαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα υλοποιηθούν πρόσθετες συμπληρωματικές εργασίες στον αυτοκινητόδρομο, εντός του ορίου του έργου Παραχώρησης, οι οποίες περιλαμβάνουν επέκταση και ασφαλτόστρωση παράπλευρου οδικού δικτύου και διαμορφώσεις κόμβων. Εκτός του ορίου του Έργου Παραχώρησης, θα υλοποιηθούν παρεμβάσεις σε οδικά τμήματα για ανακατασκευή ασφαλτόστρωσης της ΒΙ.ΠΕ. Πάτρας, Κυλλήνης, Γαστούνης, Αράξου και Αρχαίας Ολυμπίας, καθώς και αντιπλημμυρικά έργα που εκτείνονται κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος. Οι προαναφερθείσες συνοπτικές συμπληρωματικές εργασίες κοστολογούνται στα 72,5 εκατ. ευρώ, περίπου, και θα χρηματοδοτηθούν από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Κατά συνέπεια, το κόστος του «Πάτρα – Πύργος» μαζί με τα συμπληρωματικά έργα θα φτάσει στα 400 εκατ. ευρώ.
Με τη λειτουργία του Πάτρα – Πύργος, η Ολυμπία Οδός θα μεγαλώσει κατά 75 χιλιόμετρα και θα φτάσει τα 285 χιλιόμετρα, ενώ η απόσταση Αθήνα – Πύργος θα καλύπτεται σε λιγότερο από 3 ώρες και η απόσταση Πάτρα – Πύργος θα διανύεται σε περίπου 35 λεπτά μέσω κλειστού αυτοκινητοδρόμου.
Τα προβλήματα για το τμήμα «Πύργος – Τσακώνα»
Το υπόλοιπο τμήμα όμως έως την Τσακώνα, που αρχικά αποτελούσε ενιαίο δρόμο με αρχή την Πάτρα, έχει αντιμετωπίσει προβλήματα οικονομικής και περιβαλλοντικής διάστασης. Σύμφωνα με το υπουργείο, μετά την επανένταξη του τμήματος στο έργο παραχώρησης του συγκεκριμένου οδικού άξονα, με επιστολή του προς την Παραχωρησιούχο εταιρεία, ζήτησε την επικαιροποίηση των αναγκαίων μελετών που απαιτούνται στα επιμέρους διακριτά τμήματα, ιδιαίτερα στο τμήμα της Λίμνης Καϊάφα, λαμβάνοντας υπόψη τους περιορισμούς της απόφασης του ΣτΕ. Ταυτόχρονα, δρομολογούνται οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και θα εξαχθούν οι τελικοί προϋπολογισμοί των εργασιών, επιμέρους και συνολικά.
«Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα εκκινήσει άμεσα τις διαδικασίες ανεύρεσης χρηματοδότησης και παράλληλα, θα ζητηθεί από την Παραχωρησιούχο εταιρεία η υποβολή προτάσεων για την επέκταση κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα: Πύργος – Κόμβος Αλφειού – Καλό Νερό – Τσακώνα, σταδιακά με την ωρίμανση των προαναφερθέντων, συνεκτιμώντας τους όρους, την εφικτότητα οικονομικής διαχείρισης και τη σύμφωνη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής», λένε από το υπουργείο.
Αυτή η οικονομική εφικτότητα, δηλαδή, μεταξύ άλλων, η εξασφάλιση χρηματοδότησης, είναι ένα από τα βασικά ζητήματα, καθώς διαφαίνεται ότι δεν υπάρχει στην παρούσα φάση κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο και κάποια διαθέσιμη «πηγή» κεφαλαίων. Παλιότερα, ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος, μιλώντας σε forum στην Ηλεία, είχε αναφέρει ότι σε περίπου 700 εκατ. ευρώ υπολογίζεται το κόστος της πιο συγκρατημένης λύσης για την κατασκευή του τμήματος Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα. Μάλιστα, ήταν τότε σε εξέλιξη η διαδικασία παράδοσης της προμελέτης από την παραχωρησιούχο, Ολυμπία Οδό, με τρία σενάρια για την διέλευση του Καϊάφα, που είναι μπλοκαρισμένο από το 2010 από το ΣτΕ λόγω περιβαλλοντικών θεμάτων.
Το κόστος των άλλων δύο λύσεων είναι υψηλότερο κάνοντας την υλοποίηση του έργου μια δύσκολη εξίσωση. Ο κ. Ταχιάος είχε αναφέρει πως το έργο αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση και πως το πρώτο τμήμα που έχει προτεραιοποιηθεί είναι το Πύργος-Αλφειός που θα φέρει τον δρόμο μέχρι την Αρχαία Ολυμπία, επιβεβαιώνοντας έτσι, μετά από χρόνια, και το όνομα της παραχώρησης (Ολυμπία Οδός).
Ενώ για τα υπόλοιπα, εφόσον προκριθεί κάποια από τις προτεινόμενες λύσεις της Ολυμπίας Οδού θα χρειαστεί να αναζητηθεί χρηματοδότηση που θα δώσει στο έργο σάρκα και οστά. Τα ίδια πάνω-κάτω είχε αναφέρει και στη Βουλή, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, απ’ όπου προέκυπτε ότι είναι δύσκολη η πλήρης υλοποίηση του έργου και για αυτό διαχωρίζει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το τμήμα από τον Πύργο έως τον Αλφειό ως προτεραιοποιημένο.
Δεδομένου ότι η κυκλοφορία στο συγκεκριμένο τμήμα του άξονα (νοτιότερα στη δυτική Πελοπόννησο) είναι χαμηλή, και προφανώς χαμηλότερη κι από το κομμάτι της Πατρών-Πύργου, η εξασφάλιση ευρωπαϊκών πόρων αποτελεί μία δύσκολη περίπτωση. Εκτιμάται ότι με τα τεχνοοικονομικά χαρακτηριστικά και τον χαμηλό κυκλοφοριακό φόρτο, δύσκολα θα ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. Υπενθυμίζεται ότι μόνο για να επιστρέψουν τα περίπου 75 χλμ. της Πατρών – Πύργου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, από την οποία είχε αποκοπεί το 2013 με την αναθεώρηση των συμβάσεων λόγω της οικονομικής ύφεσης, χρειάστηκαν 2-3 χρόνια διαπραγματεύσεων με ξεχωριστές διευθύνσεις της Κομισιόν. Μένει, βέβαια, να φανεί αν, λόγω της προηγούμενης εμπειρίας, η προώθηση και των υπολοίπων τμημάτων, εφόσον βρεθεί χρηματοδότηση, θα είναι πιο εύκολη υπόθεση.
Το έργο αποτελείται από δύο τμήματα, το «Πύργος – Αλφειός» μήκους 13 χλμ. και το «Αλφειός – Καλό Νερό – Τσακώνα» μήκους 76,2 χλμ.. Kαι τα δύο ήταν αρχικώς ενταγμένα στη σύμβαση παραχώρησης του 2007, εξ ου και το εμβληματικό όνομα στον αυτοκινητόδρομο Ολυμπία Οδός) που θα έφτανε ως την Αρχαία Ολυμπία. Κατόπιν προσφυγών που υποβλήθηκαν από ιδιώτες τόσο ενώπιον του ΣτΕ όσο και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι περιβαλλοντικοί όροι ακυρώθηκαν το 2010 για το τμήμα της διέλευσης από τον δήμο Ζαχάρως. Πρόκειται για περιοχή που είναι χαρακτηρισμένη ως Natura.
Πηγή: insider.gr