Τα αποτελέσματα των εκλογών σχολίασαν σήμερα δημοσκόποι, τονίζοντας πως γνώριζαν για τη διαφορά των 20 μονάδων, που οδήγησε στην ιστορική νίκη της ΝΔ, αλλά επισημαίνοντας και τους λόγους που δεν την αποκάλυψαν.
Στο πρώτο exit poll που βγήκε χθες αμέσως μετά το κλείσιμο της κάλπης, οι δημοσκοπικές εταιρείες έδωσαν στα δύο πρώτα κόμματα μια διαφορά της τάξης των 11 μονάδων. Ωστόσο, όπως έδειξε το τελικό αποτέλεσμα, η διαφορά μεταξύ της Νέας Δημοκρατίας και του ΣΥΡΙΖΑ έφτασε στο 20%, κάτι που απείχε πολύ από τα ποσοστά των exit polls.
Δημήτρης Μαύρος: «Γνωρίζαμε ότι θα υπήρχε διαφορά 20 μονάδων»
Γνώριζαν οι δημοσκόποι τη μεγάλη αυτή διαφορά ή έπεσαν για άλλη μία φορά έξω;
Την απάντηση σε αυτό το ερώτημα έδωσε αρχικά ο Δημήτρης Μαύρος, διευθύνων σύμβουλος της MRB, μιλώντας στην εκπομπή «Ώρα Ελλάδος», στο Open, όπου ανέφερε πως η τελευταία μέτρηση έδινε στη ΝΔ 42% κεντρική τιμή και στον ΣΥΡΙΖΑ 19%. «Οι απλές σταθμίσεις των στοιχείων έδιναν το αποτέλεσμα», τόνισε.
Εξήγησε, επίσης, πως τα στοιχεία που έρχονταν από τις δημοσκοπήσεις των τελευταίων ημερών, με στάθμιση σε φύλο, ηλικία, περιοχές και προηγούμενη ψήφο, έδειχναν ξεκάθαρα ότι θα υπήρχε διαφορά 20 μονάδων.
Γιατί όμως δεν έδωσαν αυτά τα στοιχεία στη δημοσιότητα;
«Αν βγαίναμε έτσι; Θα μας έλεγαν ”αυτά τα δείγματα είναι για πέταμα, πετάξτε τα”», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Η αλήθεια είναι ότι όταν υφίστασαι μια πίεση από το 2015 μέχρι σήμερα, σε ηθικό, μεθοδολογικό, επιστημονικό, επικοινωνιακό επίπεδο, από συγκεκριμένο χώρο, για υποεκτίμηση των στοιχείων και πράγματι υπάρχει υποεκτίμηση, το αποτέλεσμα είναι οι δημοσκόποι να απομακρυνόμαστε από τα στοιχεία, γιατί είχαμε υποστεί μετατραυματικό σοκ», συμπλήρωσε.
Θωμάς Γεράκης (MARC): «Οι δημοσκοπήσεις είναι σάκος του μποξ»
Παρόμοια εικόνα μετέφερε και ο στατιστικολόγος Θωμάς Γεράκης, διευθύνων σύμβουλος της MARC, μιλώντας στην εκπομπή «Το Πρωινό».
Ερωτηθείς από τον παρουσιαστή Γιώργο Λιάγκα: «Υπήρχε η εικόνα ότι η διαφορά ήταν χαοτική, αλλά λόγω του μπούλινγκ που έχουν υποστεί οι δημοσκόποι όλα τα τελευταία χρόνια δεν τόλμησαν να το πουν. Είναι αλήθεια αυτό;», ο Θωμάς Γεράκης απάντησε: «Έτσι ακριβώς είναι».
«Κάθε ερευνητής -σε κάθε επιστήμη, όχι μόνο ένας δημοσκόπος- όταν βλέπει στα στοιχεία του κάτι υπερβολικό, κάτι ακραίο, κάτι που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ, ανθρώπινο είναι να θεωρεί ότι κάπου έχει γίνει ένα λάθος. Αυτό είναι ένα σκέλος. Το πρόβλημα, όμως, είναι ότι εδώ και 5 χρόνια οι δημοσκοπήσεις είναι σάκος του μποξ. Και τις 20 μονάδες τις είχαμε δει μέσα στην 4ετία, θυμάστε, στη μισή θητεία της κυβέρνησης. Έπεφτε λοιπόν το μισό πολιτικό σύστημα πάνω στις δημοσκοπήσεις και μας λοιδορούσαν, μας απειλούσαν με εισαγγελείς και μας έλεγαν ότι είμαστε μέρος του συστήματος που τα κάνουμε όλα για να κρύψουμε την υπεροχή του ΣΥΡΙΖΑ και να βγάλουμε πλαστά στοιχεία», εξήγησε.
Φαναράς: Βρισκόμασταν διαρκώς υπό την απειλή του ΣΥΡΙΖΑ
Χθες το βράδυ ο Στράτος Φαναράς, της Metron Analysis, μιλώντας στο Mega, έθεσε το θέμα για το «κλίμα» τρομοκρατίας κατά των εταιρειών δημοσκόπησης. Μάλιστα, τόνισε πως δεν ήταν σε θέση να κάνουν τη δουλειά τους, αφού βρίσκονται διαρκώς υπό την απειλή του ΣΥΡΙΖΑ.
Ζούπης (Opinion Poll): Από τον ΣΥΡΙΖΑ χρωστάνε μια συγγνώμη απέναντι στις εταιρείες δημοσκοπήσεων
Σε σημερινό άρθρο του στο iefimerida, ο επικεφαλής της Opinion Poll, Ζαχαρίας Ζούπης, απαιτεί μια συγγνώμη από τον ΣΥΡΙΖΑ.
«Οι δημοσκοπικές εταιρείες μέσα σε συνθήκες πλήρους κατάρρευσης του ΣΥΡΙΖΑ, με σταθερές την αυξανόμενη συσπείρωση της ΝΔ και τη γρήγορη άνοδο των δυνάμεών της, ειδικά μετά το Πάσχα, και με νέα δεδομένα τις μικρές ή μεγάλες εισπράξεις σχεδόν όλων των άλλων κοινοβουλευτικών και βασικών εξωκοινοβουλευτικών κομμάτων, διέψευσαν όσους τους επιτίθεντο διαρκώς με μοναδική εχθροπάθεια» γράφει στο άρθρο του ο Ζ. Ζούπης, και συνεχίζει:
«Οι δημοσκοπικές εταιρείες της χώρας έδειξαν ”μέταλλο”, αν και εργάστηκαν για άλλη μια φορά σε πλαίσιο επιθέσεων, αμφισβήτησης, εμφάνισής τους ως ”εργαλεία του συστήματος”.
Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν άφησε στιγμή και ευκαιρία να μην επιτίθεται στις δημοσκοπικές εταιρείες, να μην τις παρουσιάζει ως πουλημένες, να επικαλείται ανοησίες περί χρησιμοποίησης ακόμα και predator, με αποτέλεσμα να ”φοβούνται οι ψηφοφόροι του”, συχνά δε κάποιες από τις δημοσκοπικές εταιρείες προπηλακίστηκαν σε πρωτοσέλιδα φιλικών εντύπων.
Λίγες ώρες πριν κλείσουν οι κάλπες, ο Π. Πολάκης ανέβαζε στο twitter το αμίμητο ”Τελευταία προβοκάτσια των δημοσκοπικών εταιρειών και του συστήματος του Μητσοτατέικου που ξεψυχάει, είναι αυτά που διακινούνται ως διαρροές. Η νίκη του ΣΥΡΙΖΑ είναι κοντά…”! Λίγες δε μέρες πριν, ο Α. Τσίπρας καλούσε με την ομιλία του στο Σύνταγμα να πετάξουν τις έρευνες στον κάδο και ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα πάρει την πρωτιά!».
Πηγή: www.iefimerida.gr