• Αναζήτηση

Δημοσκόπηση: Στο… μυαλό των αναποφάσιστων – Ποιο είναι το προφίλ τους, σε ποια κόμματα βρίσκονται πιο κοντά

Όσο πλησιάζουμε προς τις εκλογές της 21ς Μαΐου, το ενδιαφέρον των κομμάτων εστιάζεται μεταξύ άλλων και στη δεξαμενή των αναποφάσιστων αλλά και όσων συνειδητά απέχουν από τις κάλπες για τους δικούς τους λόγους.

Ορισμένοι από αυτούς μπορεί να είναι δυσαρεστήμενοι από τα κόμματα ή και από ολόκληρο το πολιτικό σύστημα, ενώ κάποιοι άλλοι προτάσσουν άλλους λόγους για τους οποίους δεν εμφανίζονται σίγουροι για το τι θα πράξουν την Κυριακή των εκλογών ή ακόμη και αν θα ρίξουν την ψήφο τους.

Σε έρευνα από την Prosvasi (μη κερδοσκοπικός οργανισμός) σε συνεργασία με την εταιρία δημοσκοπήσεων Interview που πραγματοποίησε, αναζητήθηκε η κατανόηση των βασικών παραγόντων που επηρεάζουν την συμμετοχή των ελλήνων ψηφοφόρων στις εκλογές, μέσα από την εξέταση, ανάλυση και ερμηνεία της αλληλεπίδρασης των πολιτικών αντιλήψεων, σε σχέση με κοινωνικούς παράγοντες αλλά και τον βαθμό εμπιστοσύνης στους θεσμούς και το παρόν πολιτικό σύστημα.

Η έρευνα ήταν πανελλαδική, διεξήχθη τον Απρίλιο/Μάιο σε δείγμα 1.090 ατόμων ηλικίας 17 ετών και άνω.  Στην έρευνα, το δείγμα αποτελείται αποκλειστικά από
ανθρώπους που δηλώσαν ότι απέχουν ή ότι δεν έχουν αποφασίσει ακόμα αν θα ψηφίσουν. 

Τα βασικά συμπεράσματα

Από την έρευνα προκύπτει ένα σύνολο χαρακτηριστικών που αφορούν τους αναποφάσιστους και όσους θα απέχουν συνειδητά στις επερχόμενες εκλογές. Πιο συγκεκριμένα, σε αυτή τη «δεξαμενή» περιλαμβάνονται όσοι:
• Νιώθουν ανασφάλεια σε σχέση με την ποιότητα ζωής τους, τα οικονομικά και την ασφάλεια.
• Ενημερώνονται πρωτίστως μέσα από ηλεκτρονικές σελίδες και το διαδίκτυο.
• Ως βασικότεροι λόγοι που τους οδηγούν στην αποχή αναδεικνύονται η απόσταση από τον τόπο των εκλογών, η μη ταύτιση με κάποιο κόμμα και η αντίληψη φθοράς του πολιτικού συστήματος.

Επίσης, σύμφωνα με την έρευνα, φαίνεται πως βρίσκονται εγγύτερα με τα πολιτικά συνθήματα της Νέας Δημοκρατίας και του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ αντίστοιχα δηλώνουν ότι βρίσκονται εγγύτερα και με τα ίδια τα κόμματα.

Σχετικά με τους λόγους που θα μπορούσαν να τους πείσουν να ψηφίσουν,  σημαντικότεροι αναδεικνύονται η έκφραση της άποψης τους και η έκφραση της οργής τους, ενώ οι ποινικές
κυρώσεις δεν φαίνεται να έχουν καμία επιρροή. 

Το προφίλ των αναποφάσιστων

Από την έρευνα σκιαγραφείται και το προφίλ των αναποφάσιστων αλλά και όσων απέχουν συνειδητά από τις κάλπες.

Σε όσους αμφιταλαντεύονται ακόμη σχετικά με το ποιο κόμμα θα ψηφίσουν φαίνεται πως έχουν ιδεολογική αυτο-τοποθέτηση στο χώρο του κέντρου και της κεντροαριστέρας ενώ όσο αφορά στα κοινωνικά χαρακτηριστικά, είναι κυρίως ααυτοαπασχολούμενοι και δευτερευόντως μισθωτοί.

Μεταξύ των λόγων για τους οποίους μπορεί να μην ψήφιζαν, απαντούν «όλοι είναι ίδιοι, δεν θέλω να στηρίξω το φθαρμένο πολιτικό σύστημα».

Σχετικά με όσους δεν πρόκειται να ψηφίσουν, η ιδεολογική τους αυτο-τοποθέτηση βρίσκεται στο χώρο του κέντρου ενώ είναι κυρίως άνεργοι και συνταξιούχοι. 

Η απήχηση των συνθημάτων των κομμάτων

Ένα άλλο στοιχείο που παρουσιάζει ενδιαφέρον, αφορά στην απήχηση των συνθημάτων των κομμάτων μεταξύ των αναποφάσιστων.

Οι ερωτώμενοι αξιολόγησαν την εγγύτητα που αισθάνονται στα παρακάτω συνθήματα, χωρίς προηγουμένως να γνωρίζουν ότι πρόκειται για τα συνθήματα των κομμάτων για τις εκλογές.

Όπως προκύπτει, το σύνθημα του ΣΥΡΙΖΑ φαίνεται να έχει τη μεγαλύτερη απήχηση, ενώ ακολουθεί αυτό της ΝΔ. 

Στη συνέχεια μάλιστα, γίνεται μία ανάλυση που έχει η απήχηση των συνθημάτων ανά ηλικία. 

Ροή Ειδήσεων