Με τη συναίνεση της πλειοψηφίας και την αρωγή του ΚΙΝΑΛ, η επιτροπή εξοπλιστικών προγραμμάτων της Βουλής ενέκρινε το πρόγραμμα ύψους 1,37 δισ. ευρώ για τη δημιουργία διεθνούς κέντρου εκπαίδευσης πιλότων μαχητικών αεροσκαφών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ωστόσο, στη συνεδρίαση υπήρξαν αντιδράσεις των υπόλοιπων κομμάτων της αντιπολίτευσης, γεγονός που δεν επέτρεψε να επιτευχθεί η πολυπόθητη συναίνεση.
Στο πλαίσιο αυτό, ο ΣΥΡΙΖΑ απείχε από την ψηφοφορία, αντιδρώντας στην επιλογή της λίζινγκ μίσθωσης για 20 έτη από ιδιωτική ισραηλινή εταιρεία. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η αξιωματική αντιπολίτευση αντέτεινε πως «υπήρχαν και άλλες λύσεις», σημειώνοντας πως θα μπορούσε να είχε γίνει το έργο με ίδια μέσα και με το κεκτημένο του knowhow για την ελληνική πλευρά.
Αντίστοιχη κριτική εξέφρασε και ο εκπρόσωπος της Ελληνικής Λύσης, Αντώνης Μυλωνάκης (καταψήφισε), ο οποίος αντέδρασε στον ιδιωτικό χαρακτήρα της διαδικασίας.
Σύμφωνα πάντως με τις ίδιες πηγές, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, σημείωσε πως δεν υπήρξε εναλλακτική πρόταση για να τεθεί στο τραπέζι της διαβούλευσης.
Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα κόμματα, τόσο το ΚΚΕ όσο και το ΜέΡΑ25 δεν ενέκριναν τη σύμβαση.
Το διεθνές εκπαιδευτικό κέντρο πτήσεων στην Καλαμάτα
Το διεθνές εκπαιδευτικό κέντρο πτήσεων στην Καλαμάτα είναι μια επιτυχία της χώρας, καθώς αυξάνει το γεωπολιτικό αποτύπωμα της Ελλάδας στην περιοχή.
Οπως σημειώνουν πηγές του ΥΠΕΘΑ, το υποπρόγραμμα:
Εξυπηρετεί την επιχειρησιακή αναγκαιότητα της εκπαίδευσης των πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας και τον στόχο της δημιουργίας διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων στην Καλαμάτα, στην 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος.
Διευρύνεται και ενισχύεται η στρατηγική σχέση με το Ισραήλ.
Επιλύει άμεσα και για 22 χρόνια τα προβλήματα ποιοτικής και ποσοτικής επάρκειας των υπαρχόντων εκπαιδευτικών μέσων.
Βάζει τέλος στο διαβλεπόμενο αδιέξοδο και στο ενδεχόμενο αποστολής πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας στο εξωτερικό για την εκπαίδευσή τους σε τζετ, δεδομένου του παρωχημένου χαρακτήρα των αξιόπιστων μεν, προβληματικών, όμως, πλέον T-2 Buckeye που βρίσκονται στο οπλοστάσιο της Π.Α. από το 1976 και η υποστήριξη των οποίων παύει οριστικά το 2023.
Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα πτητικής εκπαίδευσης μέσω χρονομίσθωσης αεροσκαφών προς αντικατάσταση των Τ-2, το οποίο θα συνοδεύεται από τα αναγκαία μέσα και την απαιτούμενη υποστήριξη τόσο για τα νέα αεροσκάφη όσο και για τα Τ-6 για 22 χρόνια.
Η Καλαμάτα μετατρέπεται σε κέντρο Εκπαίδευσης των πιλότων της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και πιλότων της ευρύτερης περιοχής που επιδιώκει να προσελκύσει. Το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης θα δίνει τη δυνατότητα σε αεροπορίες από άλλες χώρες της ευρύτερης περιοχής να εκπαιδεύονται στην Ελλάδα. Εκτιμάται ότι η επιλογή του Ισραήλ θα επιτρέψει την προσέλκυση εκπαιδευόμενων και από χώρες εκτός του ΝΑΤΟ, γεγονός που θα επιτρέψει σε βάθος χρόνου την απόσβεση μέρους του κόστους και την αναβάθμιση της εικόνας της χώρας στην ευρύτερη περιοχή.
Γιατί επιλέχθηκε η πρόταση του Ισραήλ
Σύμφωνα με τις πηγές του ΥΠΕΘΑ, η ισραηλινή πρόταση είναι πιο συμφέρουσα συγκριτικά με την καναδική (CAE) τόσο σε ό,τι αφορά την οικονομική προσφορά όσο και σε σχέση με τις ώρες πτήσης, καθώς και αναφορικά με τις ώρες πτήσης στους εξομοιωτές πτήσης. Τα κόστος της ισραηλινής πρότασης ανέρχεται σε 1,365 εκατομμύρια ευρώ για διάστημα 22 ετών, δηλαδή σε μέσο ετήσιο κόστος 62,5 εκατ. ευρώ, έναντι της καναδικής προσφοράς που ανέρχεται σε 1,254 εκατομμύρια ευρώ για διάστημα 20 ετών με μέσο ετήσιο κόστος 62,7 εκατ. ευρώ.
Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί με τη διαδικασία της Διακρατικής Συμφωνίας με την κυβέρνηση του Ισραήλ με τη μέθοδο της Χρηματοδοτικής Μίσθωσης. Η επιλογή εντάσσεται στο Μνημόνιο Αμυντικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Ισραήλ, με γνώμονα τα κοινά γεωστρατηγικά και γεωπολιτικά συμφέροντα στην ευρύτερη περιοχή, ειδικά στη σημερινή συγκυρία.
Οσον αφορά την εταιρεία ELBIT, πρόκειται για μια εταιρεία διεθνούς βεληνεκούς με ισχυρά διαπιστευτήρια στον εκπαιδευτικό μηχανισμό των πιλότων της ισραηλινής Αεροπορίας.