Aπαντήσεις με αφορμή το δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας Guardian δίνουν πηγές του Λιμενικού, καθώς διεθνείς οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων καταγγέλλουν «ενέργειες και παραλείψεις» στο ναυάγιο της Πύλου, που με απολογισμό 500 νεκρούς βρίσκεται ανάμεσα στις χειρότερες τραγωδίας της Μεσογείου.
«Η Human Rights Watch και η Διεθνής Αμνηστία ισχυρίζονται ότι οι αρχές απέτυχαν να κινητοποιήσουν «κατάλληλα μέσα», ενώ η Ελλάδα αντέτεινε ότι το πλήρωμα του πλοίου αρνήθηκε τη βοήθεια, επισημαίνεται στην αρχή του δημοσιεύματος. «Προστίθεται ότι Έλληνες αξιωματούχοι επιμένουν ότι το σκάφος βυθίστηκε σε διεθνή ύδατα με την ακτοφυλακή σε απόσταση 70 μέτρων μακριά», γράφει η εφημερίδα και παραθέτει:
«Το ναυάγιο της Πύλου φαίνεται να είναι ένα άλλο τραγικό παράδειγμα της παραίτησης των ελληνικών αρχών από την ευθύνη για τη διάσωση ζωών στη θάλασσα», δήλωσε η Τζούντιθ Σάντερλαντ, εκ μέρους της Human Rights Watch (Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων). «H πλήρης καταγραφή του τι συνέβη είναι υψίστης σημασίας για τη διασφάλιση της αλήθειας και της δικαιοσύνης για τους επιζώντες και τις οικογένειες των θυμάτων».
Σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα, «με βάση αντικρουόμενες πληροφορίες διασωθέντων, πέντε συγγενών ανθρώπων που εξακολουθούν να αγνοούνται, εκπροσώπων της ελληνικής ακτοφυλακής και της αστυνομίας, διεθνών οργανώσεων βοήθειας και των Ηνωμένων Εθνών, η Διεθνής Αμνηστία και το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ισχυρίστηκαν ότι οι ελληνικές αρχές «όχι μόνο δεν κινητοποίησαν κατάλληλα μέσα διάσωσης, αλλα αγνόησαν ή ανακατεύθυναν προσφορές βοήθειας από την υπηρεσία συνόρων της ΕΕ Frontex».
Περισσότεροι από τους μισούς από τους 40 επιζώντες, έχουν κινηθεί νομικά κατά του ελληνικού κράτους, ενώ υπό κράτηση παραμένουν στην Καλαμάτα 9 Αιγύπτιοι ύποπτοι ως διακινητές.
Για τον Λευτέρη Παπαγιαννάκη, διευθυντή του Ελληνικού Συμβουλίου για τους Πρόσφυγες, το οποίο εκπροσωπεί τους περισσότερους από τους επιζώντες που απαιτούν τώρα έρευνα για την τραγωδία, ο χρόνος είναι ουσιαστικός. «Κάποιος πρέπει να λογοδοτήσει, αφού όλο το ναυάγιο συνέβη στην Ελλάδα», προσθέτει η Guardian.
Η μηχανότρατα από τη Λιβύη με προορισμό την Ιταλία,βυθίστηκε 80 μίλια από την πόλη της Πύλου στη νότια Ελλάδα τα ξημερώματα της 14ης Ιουνίου, υπενθυμίζει ο Guardian περιγράφοντας ότι στην επιχείρηση διάσωσης που ακολούθησε, 104 άνδρες επιζώντες – από τη Συρία, την Αίγυπτο και το Πακιστάν – μεταφέρθηκαν στην ξηρά. Η τράτα, που βυθίστηκε σε μια από τις βαθύτερες περιοχές της Μεσογείου, δεν έχει βρεθεί ακόμη, ενώ τις επόμενες ημέρες εντοπίστηκαν 82 πτώματα, συνοψίζει το βρετανικό δημοσίευμα.
Η απάντηση του Λιμενικού: Οι επιχειρησιακές πρακτικές των Ελληνικών Αρχών δεν περιλαμβάνουν τέτοιες μεθόδους
«Τα Στελέχη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, που είναι υπεύθυνα για τη φύλαξη των θαλασσίων συνόρων της Ελλάδος και της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιχειρούν ολόκληρο το εικοσιτετράωρο με αποτελεσματικότητα, υψηλό αίσθημα ευθύνης, επαγγελματισμό, αλλά και απόλυτο σεβασμό στην ανθρώπινη ζωή και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Οι ενέργειές τους είναι σύμφωνες με τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας, ιδίως με τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της θάλασσας, τη Διεθνή Σύμβαση για την Ασφάλεια της Ζωής στη Θάλασσα και τη Διεθνή Σύμβαση για την Έρευνα και Διάσωση στη Θάλασσα. Επιπλέον το ανθρωπιστικό έργο του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. είναι αδιαμφισβήτητο και ακριβώς γι’ αυτό αναγνωρίζεται διεθνώς, διαχρονικά.
Όσον αφορά ισχυρισμούς για φερόμενες παράνομες πράξεις, πρέπει να τονίσουμε ότι οι επιχειρησιακές πρακτικές των Ελληνικών Αρχών δεν περιλαμβάνουν τέτοιες μεθόδους. Σε κάθε περίπτωση, όμως, σε συνεργασία με τις δικαστικές Αρχές και λοιπούς συναρμόδιους φορείς, υφίστανται σχετικοί μηχανισμοί ελέγχου, όπου απαιτείται.
Σημειώνεται ότι από το έτος 2015 έως το 2023 σε 6.125 περιστατικά έχουν διασωθεί 249.284 υπήκοοι τρίτων χωρών που κινδύνευαν στο θαλάσσιο πεδίο από το Λιμενικό Σώμα.