Του Γιώργου Τσίρου στην «Καθημερινή»
Στις 19 Φεβρουαρίου, επισκέπτες απ’ όλη την Ευρώπη εγκαινίαζαν την τουριστική και γκολφική σεζόν στην Costa Navarino. H απειλή του κορωνοϊού φάνταζε απατηλά μακρινή, οι καλεσμένοι στα εγκαίνια του νέου, βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής golf club του The Bay Course –που ονομάστηκε «Ted’s Lounge» στη μνήμη του ιδρυτή της Aegean, Θεόδωρου Βασιλάκη– αντήλλασσαν άφοβα εγκάρδιες χειραψίες και ασπασμούς, όλοι έκαναν σχέδια για το καλοκαίρι και όλα (;) προμήνυαν μια χρονιά-ρεκόρ.
Στις 19 Ιουνίου, η Costa Navarino ξανάνοιξε για πρώτη φορά μετά το lockdown της πανδημίας, χωρίς βέβαια τους ξένους γκόλφερ, δεδομένου ότι οι διεθνείς πτήσεις προς το αεροδρόμιο της Καλαμάτας δεν είχαν ακόμα ξεκινήσει. Οι χαμογελαστοί υπάλληλοι υποδέχονταν, κατηύθυναν ευγενικά (και θερμομετρούσαν κατά την είσοδο) τους Έλληνες εκδρομείς που είχαν ταξιδέψει οδικώς –και οικογενειακώς– αποζητώντας μια πρώτη, ασφαλή γεύση ελληνικού καλοκαιριού και ποιοτικής φιλοξενίας. «Μέχρι και τα μέσα της εβδομάδας δεν περιμέναμε περισσότερους από 300 επισκέπτες», μου λέει ο αεικίνητος Αχιλλέας Δωροθέου, ο κυπριακής καταγωγής γενικός διευθυντής του resort, με εμπειρία 40 ετών στη φιλοξενία. «Τελικά, σημειώθηκε κύμα κρατήσεων της τελευταίας στιγμής και είχαμε 680. Φαίνεται μάλιστα ότι τα νέα διαδόθηκαν και αυτό το Σαββατοκύριακο δεχθήκαμε άλλα 200 τηλεφωνήματα για κρατήσεις. Το επόμενο αναμένουμε 900 επισκέπτες».
Το παραθαλάσσιο εστιατόριο Barbouni. © Costa Navarino
Kαθόμαστε στο εστιατόριο Morias του Westin, ενώ γύρω μας βρίσκεται σε εξέλιξη ένα από τα κρίσιμα crash tests της εύρυθμης λειτουργίας του resort με τα νέα δεδομένα: το σερβίρισμα του πρωινού a la carte αντί της αυτοεξυπηρέτησης σε μπουφέ. Ένας μικρός «στρατός» από σερβιτόρους με μάσκες και γάντια φέρνει στα τραπέζια τα πιάτα του καλωσορίσματος (φρέσκα αρτοποιήματα, ατομικές συσκευασίες αλειμμάτων, ποικιλία τυριών και αλλαντικών), γεμίζει ποτήρια και κούπες καφέ και δέχεται παραγγελίες για signature πιάτα, όπως καγιανά, κουλούρι Θεσσαλονίκης με γαλοπούλα, ρόκα και τοματίνια ή αυγά benedict με σολομό και αβοκάντο. «Όποιος ξενοδόχος ακούσει ότι σερβίραμε 680 πρωινά στο τραπέζι χωρίς καθυστερήσεις θα νομίσει ότι λέμε ψέματα. Για να το καταφέρουμε, χρειαστήκαμε προσωπικό αντίστοιχο με εκείνο που θα είχαν πέντε εστιατόριά μας τον Δεκαπενταύγουστο, με πληρότητα 98% στα δύο ξενοδοχεία», λέει ο κ. Δωροθέου. «Το λειτουργικό κόστος αυτού του πρωινού είναι δεκαπλάσιο του κανονικού!» Από αυτή την εβδομάδα ο μπουφές θα επανέλθει, αλλά με υπαλλήλους να σερβίρουν τους πελάτες πίσω από προστατευτικά πλέξιγκλας.
Ραπέλ για τους πιο τολμηρούς. © Costa Navarino
Η προετοιμασία της ασφαλούς επαναλειτουργίας ενός resort αυτής της κλίμακας δεν είναι απλή υπόθεση. Το σχέδιο δράσης είναι ένας τόμος 275 σελίδων που προέκυψε από τη μελέτη πρωτοκόλλων του ΕΟΔΥ, της Marriott και άλλων κορυφαίων διεθνών αλυσίδων πολυτελείας. Η Costa Navarino αφιερώνει 10.000 εργατοώρες τον χρόνο στην εκπαίδευση προσωπικού, αλλά ειδικά φέτος αυτή ήταν πιο εντατική και ειδικά τροποποιημένη. «Έχουμε μόνιμο διευθυντή υγιεινής και ασφάλειας και training manager που “έχτισαν” το πρόγραμμα. Όλοι περάσαμε από γενική εκπαίδευση και στη συνέχεια κάθε τμηματάρχης ανέλαβε το training της ομάδας του. Κάθε μέρα όλοι οι τμηματάρχες συσκέπτονται πρωί και απόγευμα για να επεξεργαστούν τα δεδομένα της ημέρας. Κάθε σχόλιο πελάτη αντιμετωπίζεται ως κατεπείγον – και όλοι έχουν γίνει πιο απαιτητικοί και, αν θέλετε, πιο “ψαγμένοι”. Ένας πελάτης, γιατρός, για παράδειγμα, μας συνέστησε να αποφεύγουμε τα σουπλά στα τραπέζια. Αν και τα απολυμαίνουμε σχολαστικά, το ακούσαμε. Ένας άλλος παραπονέθηκε γιατί το μίνι μάρκετ είχε κλείσει. Το ανοίξαμε για να αγοράσει τσιγάρα. Όλοι πρέπει να φεύγουν από εδώ ευχαριστημένοι».
Στην πόρτα κάθε δωματίου που υποδέχεται τον νέο του πελάτη είναι κολλημένη η ένδειξη «Sanitized». Ο χώρος έχει «ελαφρύνει» από περιττά αντικείμενα, το μίνι μπαρ είναι κενό – ο επισκέπτης όμως θα βρει αντισηπτικό, μάσκες μιας χρήσης, μαντιλάκια και ένα σημείωμα με πληροφορίες σχετικά με τον κορωνοϊό. Η απολύμανση στον χρόνο που μεσολαβεί από την αναχώρηση του προηγούμενου πελάτη μέχρι την άφιξη του επόμενου είναι μια «χορογραφία» ακριβείας. Η πιο κρίσιμη μάχη της σεζόν θα δοθεί στο μέτωπο της υγιεινής και της καθαριότητας, άλλωστε. Επταμελής ιατρική ομάδα είναι μόνιμα εγκατεστημένη στο resort, όπως άλλωστε και ασθενοφόρο. Πενήντα άτομα είναι επιφορτισμένα με απολυμάνσεις. Περί τις 300.000 ευρώ έχουν δαπανηθεί για μοριακά τεστ προσωπικού. Άλλες 25.000 ευρώ για stand με αντισηπτικό. Το ημερήσιο κόστος αντισηπτικού κινείται σε χαμηλό τετραψήφιο! Κι αν υπάρξει, παρ’ όλα αυτά, κάποιο απρόοπτο; «Έχει υπάρξει ειδική πρόβλεψη ώστε, αν τυχόν κάποιος πελάτης εμφανίσει συμπτώματα, να μη στερηθεί τη φιλοξενία της Costa Navarino», απαντά ο κ. Δωροθέου.
Η εντυπωσιακή Dunes Beach με τις ξαπλώστρες σχεδόν… αόρατες (Φωτογραφία: Γιώργος Τσίρος)
Το μέγεθος και η διαρρύθμιση ενός resort το οποίο καταλαμβάνει μόνο το 10% μιας αχανούς έκτασης που περιβάλλεται από πράσινο και θάλασσα αποδεικνύονται σημαντικό πλεονέκτημα σε συνθήκες κοινωνικής αποστασιοποίησης. Η αχανής παραλία Dunes, με ξαπλώστρες που απέχουν πέντε μέτρα μεταξύ τους, δίνει την αίσθηση ιδιωτικής πλαζ. Η ζήτηση για τις 259 βίλες και σουίτες με ιδιωτική πισίνα έχει διπλασιαστεί – εκεί οι έχοντες την οικονομική δυνατότητα μπορούν να κάνουν διακοπές χωρίς να δουν… άνθρωπο, πλην του χαμογελαστού υπαλλήλου του room service. Επαναλαμβάνω τη λέξη «χαμογελαστός», καθόλου τυχαία. Από τον κηπουρό και την καμαριέρα μέχρι τη ρεσεψιονίστ και τον μετρ του εστιατορίου εισέπραξα τη θετική ενέργεια ανθρώπων που εκλαμβάνουν τη δουλειά τους, ειδικά αυτή τη σεζόν, ως ιερό καθήκον. Ανθρώπων που αντιλαμβάνονται περισσότερο από ποτέ τον ρόλο τους ως πρεσβευτών του ελληνικού τουρισμού στην πιο κρίσιμη δοκιμασία του. Η καλή τους διάθεση ήταν ευθέως ανάλογη της προσπάθειας που κάνουν – και τελικά είναι αυτή που κάνει την ποιοτική διαφορά στη φιλοξενία.