Δύο έργα συν μια συνολική μελέτη προχωρά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μέσω του ΟΣΕ για την ενεργοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου που στο μεγαλύτερο τμήμα του είναι ανενεργό για χρόνια. Σήμερα το ενεργό δίκτυο στην Πελοπόννησο είναι η γραμμή από Κόρινθο μέχρι Ρίο, ο Προαστιακός Πάτρας Άγιος Βασίλειος – Κάτω Αχαγιά και οι τουριστικές γραμμές Διακοπτό – Καλάβρυτα και Κατάκολο – Αρχαία Ολυμπία.
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας, σημειώνει πως στο στόχαστρο του Οργανισμού έχει μπει σε πρώτη φάση η επαναλειτουργία δύο σημαντικών τμημάτων.
Το πρώτο είναι το Κάτω Αχαγιά – Πύργος το οποίο είναι σε φάση μελετητικής ωρίμανσης, ενώ είναι σε εξέλιξη η διασφάλιση της χρηματοδότησης του έργου. Ο στόχος είναι ο διαγωνισμός να προκηρυχθεί το αμέσως επόμενο διάστημα.
Το δεύτερο έργο αφορά στην ανάταξη του τμήματος Κόρινθος – Άργος – Ναύπλιο το οποίο είναι επίσης σε εξέλιξη το “κλείδωμα” της χρηματοδότησης από το ΠΕΠ Πελοποννήσου καθώς υπάρχει ως έργο – γέφυρα στο ΕΣΠΑ. Το κλειδί για το έργο είναι η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή της μελέτης σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου. Στόχος είναι να ληφθεί το πράσινο φως της Περιφέρειας Πελοποννήσου μέσα στο 2023, γεγονός που θα σημάνει και την έναρξη υλοποίησης του έργου μέσα από τη δημοπράτηση του.
Αμφότερα τα έργα αφορούν σε πρώτη φάση στην ανάταξη της υφιστάμενης μετρικής γραμμής προκειμένου αυτή να λειτουργήσει με χαρακτηριστικά προαστιακού και τουριστικού δικτύου. Τα δύο έργα είναι πρώτα σε επίπεδο προτεραιότητας για τον ΟΣΕ, καθώς εντάσσονται στον ευρύτερο σχεδιασμό της Πελοποννήσου, ενώ τρέχουν οι μελέτες και η χρηματοδότηση τους.
Μελέτη για όλο το δίκτυο στην Πελοπόννησο
Απ ότι φαίνεται οι τρείς Νομοί, Μεσσηνία, Αρκαδία και Λακωνία μένουν εκτός σχεδιασμού με τους δύο πρώτους να αξιώνουν αναβίωση του δικτύου και τον τρίτο, τη Λακωνία να απορεί γιατί ακόμα και στην σύγχρονη Ελλάδα μένει εκτός σχεδιασμού.
Αναφορικά με το ευρύτερο δίκτυο της Πελοποννήσου, ο κ. Πατέρας αναφέρει ότι είναι αντικείμενο μιας ευρύτερης μελέτης την οποία ο Οργανισμός ξεκινάει και της οποίας ο σχεδιασμός θα πρέπει να έχει ενιαία και όχι αποσπασματική αντιμετώπιση για να υπάρξει ένα συντεταγμένο πλάνο ανάπτυξης του.
“Εδώ λοιπόν προχωρούμε σε ένα σχεδιασμό όπου είναι ειλημμένη απόφαση να τρέξουν σύντομα τα έργα ανάταξης στα τμήματα Κάτω Αχαγιά – Πύργος και Κόρινθος – Άργος -Ναύπλιο και να εξυπηρετήσει και πάλι τις τοπικές κοινωνίες, αλλά ταυτόχρονα εξετάζουμε όλο το μετρικό δίκτυο της Πελοποννήσου λαμβάνοντας κρίσιμες αποφάσεις για τα λειτουργικά και αναπτυξιακά του χαρακτηριστικά”.
Υπάρχουν πολλές παράμετροι που πρέπει να ληφθούν υπόψη σε αυτό το εγχείρημα και για αυτό σχεδιάζεται η πρόσληψη συμβούλων όπου βάσει των προδιαγραφών που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα συμβάλουν στην όλη διαδικασία προκειμένου να ληφθούν μελλοντικά οι αποφάσεις για ένα από τα ιστορικότερα σιδηροδρομικά δίκτυα της χώρας. Θα ληφθούν υπόψη όλα τα σχετικά κριτήρια όπως ο χαρακτήρας του δικτύου, η διασύνδεση πολιτισμικών, τουριστικών και εμπορευματικών χώρων, η διασύνδεση με το βόρειο άξονα της Πελοποννήσου, η διαθεσιμότητα συρμών και φυσικά το ενδιαφέρον των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων για τη λειτουργία τους, καθώς και λοιπά λειτουργικά και ενεργειακά ζητήματα.
Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει δημιουργηθεί για το σκοπό αυτό μια Επιτροπή υπό τον Γενικό Γραμματέα Μεταφορών, Γιάννη Ξιφαρά. Σκοπός της είναι η προώθηση της διαδικασίας που θα οδηγήσει ύστερα από πολλά χρόνια στην αναβίωση του δικτύου.