Με βασική στρατηγική τη συνεχή διπλωματική κινητικότητα και την επιχειρησιακή ετοιμότητα και αποφασιστικότητα απέναντι στην επιθετικές πρακτικές της Τουρκίας, η Ελλάδα προχωρά με στοχευμένες κινήσεις στην στρατηγική συνεργασία με χώρες – κλειδιά».
Με δεδομένη τη γεωπολιτική αστάθεια στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, με βασικό υπαίτιο το τουρκικό καθεστώς, η χώρα μας επιλέγει τη σύναψη συμμαχιών με ευθύνη, σοβαρότητα και γνώση της γεωπολιτικής συγκυρίας. Υπό αυτό το πρίσμα, οι καλές σχέσεις συνεργασίας της Ελλάδας με το Ισραήλ αποτελούν τη βάση για ευρύτερη αμυντική και ενεργειακή συμμαχία, σε μια περιοχή που κυριολεκτικά μυρίζει μπαρούτι.
Την ώρα λοιπόν που στο ελληνικό «Πεντάγωνο» επικρατεί εξοπλιστικός πυρετός για την απόκτηση νέων οπλικών συστημάτων και αναβάθμιση των παλαιών, ο υπουργός Άμυνας κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος αποδεικνύει πως βλέπει ακόμα πιο μακριά, στοχεύοντας όχι απλά στην εξοπλιστική ενίσχυση αλλά και σε προσωπικό καταρτισμένο, που θα εκπαιδεύεται συνεχώς, θα εξειδικεύεται και θα γίνεται αποτελεσματικότερο.
Από το 2018 η Ελλάδα έχει ξεκινήσει την προσπάθεια για μετεξέλιξη της αεροπορικής εκπαίδευσης στην Πολεμική Αεροπορία, με διαδικασίες προετοιμασίας χειριστών σε οικονομικότερη βάση και με καλύτερη αξιοποίηση μέσων και κονδυλίων. Μάλιστα, το ίδιο έτος είχε προκηρυχθεί και το σχετικό πρόγραμμα για «Δημιουργία Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων (ΔΕΚΠ) στην Καλαμάτα με Χρηματοδοτική Μίσθωση».Οι αρχικές προσπάθειες ωστόσο και οι «διαπραγματεύσεις» με καναδική εταιρεία που είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για το σχέδιο μετατροπής της 120 ΠΕΑ σε Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων δεν τελεσφόρησαν.
Ωστόσο, τον Ιούλιο του 2019, η πολιτική ηγεσία στην Ελλάδα άλλαξε και ο νέος υπουργός Άμυνας, κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος από το βήμα της Βουλής, προανήγγειλε την πρόθεση της ελληνικής κυβέρνησης να επανεξετάσει το ενδεχόμενο δημιουργίας Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων στην Καλαμάτα.
Λίγους μήνες μετά, τον Ιούνιο του 2020, κατά την επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη στο Ισραήλ, έγινε γνωστό το εξαιρετικά «ζεστό» ενδιαφέρον της Ιερουσαλήμ για το συγκεκριμένο πρόγραμμα, με την Αθήνα φυσικά να… καλοβλέπει μια συμφωνία με μια χώρα που διαθέτει από τους καλύτερους χειριστές και εκπαιδευτές στον κόσμο.
Ο κ. Μητσοτάκης συναντήθηκε τότε και με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ELBIT, της εταιρείας η οποία κατέθεσε την πρόταση για την 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος (ΠΕΑ) στην Καλαμάτα, το κόστος της οποίας υπολογίζεται σε περίπου 1,4 δισ. ευρώ σε βάθος 20 ετών.
Τόσο η πρόταση των Ισραηλινών όσο και η πρόταση των Καναδών, οι οποίοι μάλιστα είχαν επιστρέψει με αναθεωρημένη και δελεαστική πρόταση, εξετάστηκαν από τον κ. Παναγιωτόπουλο, ο οποίος ανέλυσε όλα τα δεδομένα των προτάσεων, καταλήγοντας πως η συνεργασία με το Ισραήλ είναι προς το συμφέρον της χώρας μας να προχωρήσει. Άλλωστε οικονομικά, η πρόταση της Ιερουσαλήμ ήταν πολύ πιο συμφέρουσα από αυτή του Καναδά.
Σήμερα μάλιστα, 21 Δεκεμβρίου 2020, ο υπουργός Άμυνας θα παρουσιάσει στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή την αποδοχή της ισραηλινής πρότασης, που με την ολοκλήρωση της θα δοθεί τεράστια ανάσα στην Πολεμική μας Αεροπορία και στην εκπαίδευση των Ελλήνων χειριστών.
Τι προσδοκά η χώρα μας από τη συνεργασία με το Ισραήλ; Τα οφέλη για την Πολεμική Αεροπορία θα είναι άμεσα. Κατ’ αρχάς θα αναβαθμιστεί το σύστημα εκπαίδευσης στα ελικοφόρα αεροσκάφη ενώ οι Ισραηλινοί θα αναλάβουν τη συντήρηση των αεροσκαφών και την αναβάθμιση του συστήματος επίγειας εκπαίδευσης (προσομοιωτές).
Πιο αναλυτικά, η συνεργασία με την ισραηλινή ELBIT περιλαμβάνει:
Δημιουργία διεθνούς εκπαιδευτικού κέντρου πτήσεων στην Καλαμάτα με χρηματοδοτική μίσθωση.
Δυνατότητα στην Πολεμική μας Αεροπορία αναβάθμισης και ενίσχυσης των εκπαιδευτικών ελικοφόρων, ώστε αυτά να μην είναι ποτέ κάτω από τον αριθμό των 25 στη διάθεση των Ικάρων. Σήμερα οι διαθεσιμότητες είναι πολύ χαμηλότερες.
Πρόκειται να έρθουν στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας νέα εκπαιδευτικά αεροσκάφη και συγκεκριμένα τα Μ-346.
Δημιουργείται νέο σύστημα επίγειας εκπαίδευσης (προσομοιωτές πτήσεως)
Δυνατότητα σε αεροπορίες από άλλες πλευρές της ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής να εκπαιδεύονται στην Ελλάδα.
Παρέχονται περίπου 10.000 ώρες πτήσεις για κάθε χρόνο.
Η επιλογή της Καλαμάτας για τη δημιουργία διεθνούς κέντρου εκπαίδευσης στηρίζεται σε σειρά από προφανείς λόγους, με πιο σοβαρό το γεγονός ότι η 120 ΠΕΑ έχει ήδη εμπειρία μισού αιώνα στην εκπαίδευση πιλότων, ενώ επίσης, λόγω των κλιματικών συνθηκών, στην περιοχή μπορεί να εκπαιδεύονται χειριστές για περισσότερες από 330 ημέρες το χρόνο, κάτι που στις περιπτώσεις άλλων εκπαιδευτικών κέντρων είναι πρακτικά αδύνατο. Εκτιμάται, δε, ότι πιθανή δρομολόγηση της δημιουργίας του διεθνούς κέντρου αεροπορικής εκπαίδευσης στην Καλαμάτα θα έχει άμεση ανταπόκριση από αρκετές χώρες, που ήδη εκφράζουν το ενδιαφέρον να εκπαιδεύσουν τους χειριστές των μαχητικών τους σε πιστοποιημένο σε νατοϊκά πρότυπα περιβάλλον στην Ελλάδα. Μεταξύ αυτών και οι πιλότοι των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, μιας χώρας συμμάχου της Ελλάδας και εχθρού της Τουρκίας, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει.
Τονίζουμε επίσης πως οι σχέσεις της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας με την ισραηλινή είναι ήδη πολύ στενές και αποτελούν ίσως τον πλέον ισχυρό πυλώνα της στρατηγικής σχέσης στον τομέα της Άμυνας. Υπενθυμίζουμε δε, πως πρόκειται για δύο από τις καλύτερες αεροπορίες στον κόσμο, με βάση μετρήσιμα στοιχεία από εκπαιδεύσεις, ασκήσεις και επιδόσεις σε όλους τους τομείς.
Η συνεργασία με το Ισραήλ έχει βεβαίως και σοβαρότατη πολιτική διάσταση. Υπενθυμίζουμε ότι οι σχέσεις της Ιερουσαλήμ με την Άγκυρα είναι κάκιστες, με την κυβέρνηση Νετανιάχου να εκφράζει συνεχώς τη στήριξή της στην Ελλάδα και την Κύπρο.
Υπενθυμίζουμε τέλος πως το Ισραήλ διαθέτει ισχυρότατα τεχνολογικά πλεονεκτήματα σε ποικίλους τομείς, ενώ έχει πανίσχυρο στρατό και αεροπορία. Επίσης, παρά το γεγονός ότι δεν ανήκει στο ΝΑΤΟ, αποτελεί έναν από τους πιο φερέγγυους εταίρους της Ευρωατλαντικής συμμαχίας που συνεργάζεται στενά και με την Ευρώπη.