Καταψηφίζουμε τη συγκεκριμένη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, διότι:
1) Οφείλουμε να σεβαστούμε την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας, το οποίο την καταψήφισε, αλλά και τις θέσεις των αρμοδίων Διευθύνσεων Περιβάλλοντος και Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας.
2) Οφείλουμε να εκφράσουμε την έντονη διαμαρτυρία μας, διότι ένα τέτοιο μεγάλο έργο γίνεται με ανάθεση και όχι με διαγωνισμό.
3) Για να εκφράσουμε την αντίδρασή μας στην τοποθέτηση του κ. Πρωθυπουργού, ο οποίος πριν γνωμοδοτήσουν τα δύο αρμόδια όργανα, το Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας και το Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου, ο ίδιος με τις δηλώσεις του ουσιαστικά μας είπε ότι γράφει «στα παλαιά του υποδήματα» τις γνωμοδοτήσεις και ότι η κυβέρνηση ουσιαστικά έχει ήδη συμφωνήσει με τον Μορέα. Πέρα όμως αυτών των τριών εισαγωγικών και πολιτικών παρατηρήσεων, διαφωνούμε και επί της ουσίας και της φιλοσοφίας της ίδιας της Μ.Π.Ε., καθότι η συγκεκριμένη Μ.Π.Ε. έχει μια λογική και φιλοσοφία με την οποία διαφωνούμε ρητά και κατηγορηματικά. Είναι προφανές πως υπάρχουν δύο λογικές: Η μια που υποστηρίζεται από τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και οδηγεί στην διοχέτευση και απώλεια τεράστιων ποσοτήτων ομβρίων μέσα από το Νέδοντα η οποία από μόνη της είναι αντιπεριβαλλοντική στην εποχή της κλιματικής αλλαγής. Και γίνεται ακόμη χειρότερη με μια μεγάλη επέμβαση κατά μήκος του άξονα της πόλης, την καταστροφή και την απομάκρυνση πρωτοφανούς όγκου αδρανών υλικών. Μια επέμβαση που καταστρέφει τις υποδομές οι οποίες έχουν δημιουργηθεί και την επανακατασκευή των οποίων κανένας δεν μπορεί να εγγυηθεί, αναστατώνει και παραλύει την οικονομική και κοινωνική ζωή σε μεγάλο μέρος της πόλης για χρόνια σε κρίσιμες περιόδους. Η άλλη λογική υποστηρίζει την ανάσχεση των υδάτινων όγκων με τη δημιουργία φραγμάτων στο Νέδοντα, τη λελογισμένη παροχέτευση ομβρίων από ρέματα στο Νέδοντα και την αποκατάσταση της ομαλής ροής στο σκεπασμένο τμήμα του χειμάρρου. Πρόκειται για λύση φιλική προς το περιβάλλον, επιβεβλημένη στις σημερινές εποχές και συμβατή με τις προσπάθειες ενίσχυσης της υδροφορίας.
Επιπλέον, κόβονται πάνω από 170 μεγάλα δέντρα και στενεύει πάρα πολύ η οδός Αρτέμιδος. Το δίλλημα «ή συμφωνείτε ή δεν γίνονται αντιπλημμυρικά» είναι εκβιαστικό και πολιτικά ανήθικο καθώς προσπαθεί να επιβάλλει τη μια και μοναδική λύση που προτείνεται από τη μελέτη. Εκπορεύεται από την αναρμόδια για αντιπλημμυρικά έργα διεύθυνση του υπουργείου Υποδομών και έχει σκοπό να επιβάλλει μια λύση προς όφελος του παραχωρησιούχου.
Εμείς θέλουμε την προστασία της πόλης και της περιοχής πολύ περισσότερο από όσο εμφανίζεται να την επιδιώκει η εταιρεία. Στη συζήτηση το πραγματικό δίλλημα θα έπρεπε να είναι ανάμεσα σε διαφορετικές λύσεις που θα πρότειναν οι μελετητές. Δυστυχώς με την ανοχή της διεύθυνσης του υπουργείου Υποδομών, ούτε εναλλακτικές λύσεις παρουσιάζονται, ούτε διαβούλευση προηγήθηκε με την κοινωνία της πόλης, ούτε οι γνώμες φορέων ζητήθηκαν για την εκπόνηση της μελέτης. Υποστηρίζουμε ότι προστασία μπορεί να υπάρχει μέσα από άλλη λύση που συνοψίζεται στις παρατηρήσεις και την αρνητική θέση του δημοτικού συμβουλίου Καλαμάτας. Η ύπαρξη του περιμετρικού Συλλεκτηρίου Αγωγού ο οποίος θα παραλαμβάνει τα όμβρια από τη Δυτική Καλαμάτα – ρέμα Ελαφογκρέμης (οδός Γλαύκου), ρέμα Λαγκάδα (οδός Δράκου) & ρέμα Καραμπογιά – και τα οδηγεί στο Νέδοντα είναι μονόδρομος. Τα πιο πάνω αναφερθέντα ρέματα δεν πρέπει όμως να στραγγαλιστούν πλήρως αλλά να υπάρχει η δυνατότητα να παραλαμβάνουν την ποσότητα των ομβρίων που επιτρέπουν οι υπάρχουσες σήμερα υποδομές και να διοχετεύεται στο συλλεκτήριο αγωγό η πλεονάζουσα. Με αυτόν τον τρόπο θα έχουμε εμπλουτισμό του υπεδάφους ώστε να αποτραπεί ο κίνδυνος υφαλμύρωσης των υπογείων υδάτων. Να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις στο Νέδοντα σύμφωνα με την υπάρχουσα μελέτη της ΔΕΥΑΚ του 2010 (Ένωση υποστυλωμάτων όπου υπάρχουν στη κοίτη του ποταμού ώστε να αυξηθεί η παροχετευτικότητα του ποταμού στο πλέον δύσκολο τμήμα του κατά 2,5 φορές , εξομάλυνση πυθμένα, κλπ.) ώστε να αυξηθεί η ταχύτητα ροής των υδάτων και επομένως να αποφευχθεί αφ’ ενός η εκβάθυνση της κοίτης εντός της πόλης και αφ’ ετέρου το ξήλωμα του σκεπαστού τμήματος που θα επιφέρει τεράστια δυσλειτουργία στην καθημερινότητα της πόλης.
Για την αντιμετώπιση των ομβρίων της λεκάνης του Νέδοντα πιστεύουμε ότι πρέπει να μελετηθεί η κατασκευή φραγμάτων στον ποταμό δύο η περισσοτέρων από το Λιθωμένο φίδι μέχρι την Αρτεμισία ώστε να μειωθεί η ποσότητα που τελικά θα καταλήγει σε αυτόν στο διαμορφωμένο τμήμα του. Η μελέτη θα καθορίσει τη θέση, τον αριθμό και το μέγεθος των φραγμάτων λαμβάνοντας υπ’ όψιν τόσο τη σχεδιαζόμενη λειτουργία του Περιβαλλοντικού πάρκου του Νέδοντα όσο και το γεγονός ότι η Καλαμάτα έχει επιλεγεί στις 100 Κλιματικά Ουδέτερες Πόλεις της Ε.Ε.