• Αναζήτηση

Το σχέδιο Σπίρτζη για ιδιώτες σε 23 κρατικά αεροδρόμια

της Μαριάννας Τζάννε

Σχέδιο αξιοποίησης των 23 περιφερειακών αεροδρομίων που δεν ανήκουν στη Fraport σε ενιαίο cluster μελετά το υπουργείο Υποδομών, σε συνεργασία με ιδιώτες, με ισχυρό δέλεαρ το αεροδρόμιο Καλαμάτας, το οποίο προβλέπεται να παραχωρηθεί με ένα μοντέλο πολύ κοντά σε εκείνο που ακολούθησε η κυβέρνηση στο Καστέλι.

Μέσα στο επόμενο διάστημα, το υπουργείο θα προσλάβει χρηματοοικονομικό και νομικό σύμβουλο προκειμένου να εξετάσει ποια αεροδρόμια από τα 23 της χώρας πληρούν τις προϋποθέσεις για να αξιοποιηθούν από ιδιώτες και μπορούν να προσελκύσουν επενδυτικό ενδιαφέρον. Στόχος, όπως αναφέρει στο «business stories» ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, είναι να αναβαθμιστούν κάποια αεροδρόμια που έχουν σημαντική επιβατική κίνηση, να διατηρηθεί ο δημόσιος χαρακτήρας τους και τα μικρότερα να μην κλείσουν αλλά ταυτόχρονα και να μην επιβαρύνουν με τη λειτουργία τους το Ελληνικό Δημόσιο. Σήμερα υπολογίζεται ότι τα ετήσια έσοδα των 23 αεροδρομίων είναι περί τα 17 εκατ. ευρώ και η επιβατική τους κίνηση προσεγγίζει 1,5-2 εκατομμύρια.

«Το μοντέλο που σχεδιάζουμε είναι το αεροδρόμιο της Καλαμάτας να δοθεί κατά το πρότυπο του Καστελίου. Παράλληλα κάποια αεροδρόμια με σημαντική επιβατική κίνηση όπως αυτά των Κυκλάδων (Μήλος, Πάρος, Νάξος κ.ά.) να αξιοποιηθούν από ιδιώτες αναπτύσσοντας εμπορικές χρήσεις και τα υπόλοιπα μικρότερα κρατικά και μη εμπορικά αεροδρόμια να συντηρούνται από τα έσοδα που θα έχουμε από τα άλλα αεροδρόμια».

Στην κατηγορία αυτή φιγουράρουν με βάση την περυσινή επιβατική κίνηση αεροδρόμια όπως αυτά της Κάσου (3.048), της Κοζάνης (3.748 επιβάτες), της Καστοριάς (4.960), του Καστελόριζου (5.482), της Καλύμνου (11.989), της Λέρου (27.606), της Σκύρου (17.142), της Σύρου (21.397) και της Αστυπάλαιας (12.482). Ο υπουργός αναφέρει ότι στην περίπτωση της Καλαμάτας η παραχώρηση του αεροδρομίου δεν θα δοθεί για 25 ή 30 χρόνια, αλλά ο ίδιος επενδυτής θα μπορεί να εκμεταλλευτεί το εμπορικό κομμάτι και σε άλλα 6 ή 7 αεροδρόμια που θα λειτουργήσουν ως δορυφόροι. Ο επενδυτής αυτός θα λαμβάνει επίσης μια προμήθεια από την επιβατική κίνηση που θα φέρει σε αυτά, αναπτύσσοντας, για παράδειγμα, συνεργασίες με νέες αεροπορικές εταιρείες, τουριστικά γραφεία, φέρνοντας νέες συνδέσεις κ.ά. Υπενθυμίζεται ότι το αεροδρόμιο στο Καστέλι παραχωρείται για 37 χρόνια στην κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – GMR, με αυξημένη συμμετοχή του Δημοσίου στην εταιρεία παραχώρησης που θα ανέλθει σε 45,9%. Η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στο έργο έχει υπολογιστεί στα 180 εκατ. ευρώ.

Ενδιαφέρον για την Καλαμάτα

Στα 23 περιφερειακά αεροδρόμια που σχεδιάζει να αναπτύξει το υπουργείο συμπεριλαμβάνονται αυτά της Αλεξανδρούπολης, των Ιωαννίνων, της Κοζάνης, της Καστοριάς, της Νέας Αγχιάλου, της Καλαμάτας, του Αράξου, της Λήμνου, της Χίου, της Ικαρίας, της Σκύρου, της Μήλου, της Νάξου, της Πάρου, της Σύρου, της Καλύμνου, της Αστυπάλαιας, της Σητείας, της Λέρου, της Κάσου, της Καρπάθου, των Κυθήρων και του Καστελόριζου. Πρόκειται για ένα εντελώς διαφορετικό μείγμα αεροδρομίων με αυξημένη έως και πολύ χαμηλή επιβατική κίνηση, τα οποία από το ΤΑΙΠΕΔ έχουν περιέλθει στο Υπερταμείο χωρίς όμως να έχουν γίνει ουσιαστικά βήματα αξιοποίησής τους, πέρα από μια κατηγοριοποίηση με βάση την εμπορική τους κίνηση. Εσχάτως το υπουργείο διατρανώνει τη βούληση να τα αξιοποιήσει με ένα διαφορετικό μοντέλο.

Μάλιστα ο σχετικός βηματισμός έχει δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως από τις 25 Οκτωβρίου, με την ανάθεση στη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών της αρμοδιότητας για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των απαραίτητων διαδικασιών προκειμένου να προχωρήσει η ανάπτυξη των 23 κρατικών αεροδρομίων που βρίσκονται υπό τη διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Ο σχεδιασμός του υπουργείου πηγαίνει κόντρα σε όσους πιστεύουν ότι τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια δεν έχουν επενδυτικό ενδιαφέρον, καθώς είναι αεροδρόμια με εποχικότητα και επιβατική κίνηση κυρίως τους θερινούς μήνες, αλλά και με ελάχιστες εμπορικές χρήσεις που να μπορούν να δοθούν ως κίνητρο σε έναν επενδυτή. Επίσης, σε κάποια από αυτά όπως στη Σκύρο και τη Λήμνο υπάρχουν βάσεις της Πολεμικής Αεροπορίας που είναι αδύνατο να παρακαμφθούν, ενώ για κάποια άλλα υπάρχει σχεδιασμός σε εθνικό επίπεδο που επίσης ακυρώνει οποιοδήποτε σχέδιο αξιοποίησης.

Σύμφωνα με τον κ. Βασίλη Αλεβιζόπουλο, πρόεδρο της Ομοσπονδίας Συλλόγων ΥΠΑ (ΟΣΥΠΑ), το Αεροδρόμιο Καλαμάτας θα χρειαστεί αναβάθμιση υποδομών συνολικού κόστους 50 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 15 εκατ. αφορούν απαλλοτριώσεις. «Ποιος μπορεί να βάλει τόσα χρήματα και κυρίως πότε θα τα πάρει πίσω;» αναρωτιέται. Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά, οι 300.000 επιβάτες που το επισκέπτονται δεν θεωρείται μεγάλη επιβατική κίνηση, όταν στην Ευρώπη αεροδρόμια με κίνηση κάτω από 2 εκατομμύρια χαρακτηρίζονται μη βιώσιμα. Οπως δε σημειώνει, σήμερα στα περισσότερα αεροδρόμια απαιτούνται σημαντικά έργα υποδομής (αναβάθμισης και επέκτασης αεροδιαδρόμου για να δέχονται μεγαλύτερα αεροσκάφη) και ανανέωσης εξοπλισμού, φέρνοντας ως παράδειγμα τα πυροσβεστικά οχήματα, το κόστος των οποίων κυμαίνεται από 350.000 έως 600.000 ευρώ.

Στο υπουργείο, πάντως, αναφέρουν ότι για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας εκδηλώνεται ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον από διάφορες εταιρείες ευρωπαϊκών αλλά και κινεζικών συμφερόντων, καθώς είναι ένα αεροδρόμιο που έχει ανεβάσει θεαματικά την επιβατική του κίνηση τα τελευταία χρόνια. Η αύξηση αυτή αποδίδεται στην μεγάλη ανάπτυξη του τουρισμού που έχει φέρει στην περιοχή το «Costa Navarino» της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου. Η ΤΕΜΕΣ, η εταιρεία στην οποία ανήκει το πολυτελές θέρετρο, επιδιώκει τη λειτουργία του ξενοδοχειακού συγκροτήματος όλο τον χρόνο, με την προσθήκη νέων αεροπορικών συνδέσεων. Για παράδειγμα, φέτος το αεροδρόμιο της Καλαμάτας «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» συνδέθηκε με απευθείας πτήση της Swiss Air με τη Γενεύη, η οποία προστέθηκε σε αντίστοιχες πτήσεις από Βρυξέλλες, Βιέννη, Κοπεγχάγη και δρομολόγια με πόλεις της Αγγλίας, της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Ολλανδίας, της Ιταλίας κ.ά.

Τα τρία πιο εμπορικά αεροδρόμια στο δεκάμηνο

Πέρυσι το σύνολο της επιβατικής κίνησης του αεροδρομίου της Καλαμάτας έφτασε τους 280.000 επιβάτες, ενώ από το 2011 έχει αυξήσει το επιβατικό του έργο πάνω από 210.000. Επίσης, από τις αρχές του χρόνου έως τα τέλη Σεπτεμβρίου του 2018 οι αφίξεις επιβατών στον διεθνή αερολιμένα ξεπέρασαν τις 117.298 έναντι 112.324 πέρυσι. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΥΠΑ για την επιβατική κίνηση του Οκτωβρίου, τρία αεροδρόμια εμφάνισαν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση: αυτά της Σητείας, της Μήλου και της Νάξου. Από τον αερολιμένα της Σητείας διακινήθηκαν συνολικά 59.446 επιβάτες καταγράφοντας άνοδο 103,8% το δεκάμηνο του 2018. Το αεροδρόμιο της Μήλου παρουσίασε αντίστοιχα αύξηση της επιβατικής κίνησης 62,1%, με 71.371 επιβάτες και της Νάξου κατά 56,3% με 81.011 επιβάτες.

Ροή Ειδήσεων